تخلى و تصفيه از رذايل و زشتىها قرار دارد،
و همان گونه كه از پليدىها و گناهان پاك گشتن نصف ايمان است تحلى و آراستن نيز
نصف ديگر ايمان خواهد بود.
پس سزاوار است كه عاقل از امثال اين احكام به درجه لطف خداوند و
استحكام شريعت حضرت سيد المرسلين پى ببرد، كه آنها حتى اين جزئيات را از اسباب
تقويت عقل، كه وسيله كسب ايمان و توحيد و كمال و سعادت است را مهمل نگذاشته و بيان
داشتهاند و پس از درك اين حقيقت، از اهمال در احكام اين عقل حيا كند، و اين الطاف
گرانبها را ضايع نسازد، و اين نعمتهاى بزرگ را كفران ننمايد و نفس خود را كه به
كفران اين نعمتها خو گرفته و با اين عمل، خود را در معرض خذلان و نابودى قرار
مىدهد مخاطب ساخته و بگويد، اى جاهل، اى دشمن خويش، اين سستى و تنبلى تا كى، و
اين اهمال و ضايع ساختن و خود را در معرض هلاكت و نابودى قرار دادن تا چند، آيا
نمىبينى كه خداى مهربان تو اين همه لطف و محبت به تو دارد و براى تو شريعتى قرار
داده كه حتى اين جزئيات را بيان داشته، و پيامبرى فرستاده و كتابى نازل نموده، و
براى حفظ و حراست اين شريعت ملائكهاى قرار داده است، و در مقابل تحصيل خيرات
پاداشهاى فراوانى مقرر داشته و تو با اهمال، همه اينها را ضايع ساختى.