و معرفت داشته و در پيشگاه او بايستد، و
آرام گرفته و اظهار خشوع و تواضع نموده و قرار بگيرد، آنگاه ميان حالت نوميدى و
آزمندى، و شكيبايى و بىتابى بايستد، به گونهاى كه گويى نويد پروردگار تنها
متوجّه او، و وعده عذاب تنها براى اوست، و دارايى [يا: آرمانهاى] خويش را در راه
خدا بذل نموده و تمام اهداف [يا: وجود و تعلّقات] خود را خيال انگاشته، و نفس خود
و هر چيز ارجمند در نزد خويش را در راه خشنودى خداوند بذل نموده، و بدون اينكه
انتظار چيزى را بكشد، پيش به سوى او، راه راست را طى نمايد، و وابستگىهاى اهتمام
به غير او را با چشم توجّه به خداوندى كه قصد سير به سوى او را نموده و مىخواهد
به درگاه او وارد شده، قطع نمايد، و از او اجازه ورود بگيرد.
هر گاه كسى اين چنين عمل كند، نمازش همان نمازى خواهد بود كه به
خواندن آن امر، و در باره آن گفته شده است كه: «براستى نماز انسان را از كردار و
گفتار زشت و ناپسند باز مىدارد.»[1] آنگاه منصور
رو به امام صادق 7 نمود و عرض كرد: اى ابا عبد اللَّه، ما پيوسته از
درياى [علم] تو استفاده نموده، و به سوى تو نزديكى مىجوييم، ما را از كورى باطنى
بينا گردانيده، و به نور هدايت خويش، تاريكى و امور پيچيده را روشن مىنمايى، لذا
ما همواره در انوار پاكيزه و درياى لبريز دانش تو شناور هستيم.[2]
كيفيّت نيّت در عبادات
ناگفته نماند: از آنجا كه در خطبه اين كتاب كيفيّت نيّت را توجّه
داديم و به روشنى بيان كرديم كه: بنده بايد خداوند- جلّ جلاله- را تنها از آن جهت
كه شايسته
[1]. اشاره به آيه شريفه 45 از سوره عنكبوت( 29)
كه مىفرمايد: إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ.
[2] كنز الفوائد، ج 2 ص 223- با اين تفاوت كه به
جاى جمله آخر يعنى:« و لذا، ما همواره در انوار پاكيزه و درياى لبريز دانش تو
شناور هستيم» آمده است:« بدون اينكه از تو جدا و منحرف گرديم.»