دروغگو بوده، و نمازش را با خيانت و دروغ و
بهتان آغاز نموده است. و حال كسى كه آغاز نمازش تصريح به دروغ و باطل و دشمنى
باشد، چگونه خواهد بود؟ آيا مستحقّ ذلّت و خوارى نخواهد بود؟! 4- اگر نمازگزار
شروع نماز و هنگام وارد شدن در آن صفت شخص تنبل و كسى را داشته باشد كه نماز را بر
خود سنگين مىداند، لازم است حال كسانى را كه با حالت كسالت و تنبلى به نماز
مىايستند در صريح قرآن بنگرد،[1] و با خود
بينديشد كه اگر پيش از حضور در اين نماز، دوست يا ياور پادشاهى كه محبوب اوست بر
او وارد مىشدند، چگونه براى احترام آنان بپا مىخاست و بدون احساس تنبلى و سنگينى
به آنان توجّه مىنمود، و لازم است بداند كه خداوند- جلّ جلاله- محقّقا در نزد او
از بندگانش پستتر است. و چه خطر هولناكى!
4- آداب ستايش و ثناى پروردگار
در خطبه كتاب گذشت كه ستايش و تمجيد از وظايف كسانى است كه ميان خود
و خداوند- جلّ جلاله- از تمام خيانتها و گناهان رسته باشند، امّا كسى كه امر واجب
مهمّى كه وقتش تنگ شده بر گردن اوست، بايد ابتدا چيزى را كه مهمتر است انجام دهد
و بعد چيز مهمّتر در مرحله بعد و .... و مهمّ ترين واجب بر او پيش از وارد شدن در
نماز و ستايش و تمجيد پروردگار، توبه نمودن و بجا آوردن واجبات عينى متعيّن بر
اوست، خواه واجبات قلبى باشند و يا بدنى و يا مالى و يا مربوط به اعمال ديگر.
از جمله آدابى كه انسان بايد هنگام ستايش و ثناى الهى رعايت كند، آن
است كه:
1- لذّت و تعلّق خاطرش به ستايش و تمجيد و ثنا و سپاسگزارى از
خداوند- جلّ و جلاله- نزد او لذّت بخشتر و محبوبتر از ستودن و مدح و ثناى تمام
[1] اشاره به آيه شريفه 142 از سوره نساء( 4) كه
در باره منافقين مىفرمايد: وَ إِذا قامُوا إِلَى الصَّلاةِ، قامُوا كُسالى.:( و
هنگامى كه به نماز مىايستند، با حالت كسالت و بىميلى مىايستند.)؛ و نيز آيه
شريفه 54 از سوره توبه( 9) كه مىفرمايد: وَ لا يَأْتُونَ الصَّلاةَ،
إِلَّا وَ هُمْ كُسالى.:( و همواره با حالت كسالت و بىميلى به نماز
مىآيند و در آن وارد مىشوند.)