مناسب است با مفاد خبرى است كه در ذيل شماره (612) مذكور شد.
[ص 166 احاديث مثنوى]
[ «هر كه رنجى ديد گنجى شد پديد»]
808-
«هر كه رنجى ديد گنجى شد پديد
هر كه جدّى كرد در جَدَّى رسيد
بر حديث مذكور در ذيل شماره (112) مبتنى است.
[چون در حق را زنى يابى مراد]
809-
«گفت پيغمبر ركوع است و سجود
بر در حق كوفتن حلقه وجود
حلقه آن در هر آن كاو مىزند
بهر او دولت سَرى بيرون كند
مقصود روايتى است كه در ذيل شماره (551) آوردهايم.
[اهل ايمان جمله نفس واحدند]
810-
«گر چه نفس واحديم از روى جان
ظاهراً دورم از اين سود و زيان
مستفاد است از حديثى كه در ذيل شماره (260) ذكر نموديم.
[ «هر كه خود بشناخت يزدان را شناخت»]
811-
«بهر آن پيغمبر اين را شرح ساخت
هر كه خود بشناخت يزدان را شناخت
مراد روايت ذيل است:
مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَدْ عَرَفَ رَبَّهُ[1].
كه در شرح نهج البلاغه، ج 4، ص 547 منسوب است به امير مؤمنان على- 7- و با تعبير: اذَا عَرَفَ نَفْسَهُ- جزء احاديث نبوى آمده است (كنوز الحقائق، ص 9) و مؤلف
[1] - كسى كه خودش را شناخت خدايش را شناخته است.