سهل بن عبد اللَّه مىگويد اوَّلُ مَقَامٍ فى التَّوَكُّل انْ
يَكُونَ الْعَبْدُ بَيْنَ يَدَى اللَّه كَالْمَيِّت بَيْنَ يَدَى الْغَاسل
يُقَلِّبُهُ كَيْفَ شَاءَ لَا يَكُونُ لَهُ حَرَكَةٌ وَ لَا تَدْبيرٌ[1]. رساله قشيريه ص 76 [ص 263 شرح
مثنوى]
[توكل رهبراست]
69-
«گفت
آرى گر توكل رهبر است
اين سبب هم سنّت پيغمبر است.
از ابن سالم بصرى شاگرد سهل بن عبداللَّه تسترى و از صوفيان بنام
(متوفى 297) نقل مىكنند كه: التَّوَكُّلُ حَالُ رَسُول اللَّه 6 وَ الْكَسْبُ
سُنَّةُ رَسُول اللَّه 6[2]. تلبيس
ابليس، چاپ مصر، ص 281 و نظير آن گفته سهل بن عبداللّه است: مَنْ طَعَنَ فى
الْاكْتسَاب فَقَدْ طَعَنَ عَلَى السُّنَّة وَ مَنْ طَعَنَ عَلَى التَّوَكُّل
فَقَدْ طَعَنَ عَلَى الْإيمَان[3]. تلبيس
ابليس، چاپ مصر، ص 278 [ص 364 شرح مثنوى]
[ «با توكل زانوى اشتر ببند»]
70-
«گفت
پيغمبر به آواز بلند
با توكّل زانوى اشتر ببند
[1] - اولين مقام، توكل است و مقصود اين است كه انسان
در برابر خداوند همان حالت را داشته باشد كه ميّت در برابر غسّال. غسّال، هر طور
بخواهد ميّت را بر مىگرداند و او كمترين حركت و تدبيرى از خود نشان نمىدهد.
[2] - توكل از حالات رسول خدا است. همان طورى كه كار و
كوشش سنت آن حضرت است.
[3] - كسى كه به كار و كوشش خرده بگيرد به سنت رسول
خدا6 خرده گرفته است. و كسى كه به توكل كردن خرده بگيرد، به اصل ايمان خرده گرفته
است.