responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : احاديث و قصص مثنوى المؤلف : فروزانفر، بديع الزمان    الجزء : 1  صفحة : 373

غَلَبَ شَهوَتُهُ عَقلَهُ فَهُوَ شَرٌّ منَ البَهَائم‌[1].

وسائل الشيعه، چاپ تهران، ج 2، ص 447 و اين حديث را غزالى با تفاوتى در تعبير و بى‌آنكه به كسى نسبت دهد در احياء العلوم (ج 1، ص 169) آورده و در كلام خود مندرج ساخته است.

[ص 118 احاديث مثنوى‌]

[ناقه و مجنون خلاف هم روند!]

611-

«روز و شب در جنگ و اندر كَش مكَش‌

كرده چاليش آخرش با اوّلش‌

همچو مجنونند و چون ناقه‌اش يقين‌

مى‌كشد آن پيش و آن واپس به كين‌

اين حكايت ظاهراً از روى بيت ذيل ساخته شده است.

هَوىَ نَاقَتى خَلفى وَ قُدَّامىَ الهَوَى‌

وَ انِّى وَ ايَّاهَا لَمُختَلفَان‌[2]

و اين بيت مطابق تصريح ابو على قالى در كتاب النوادر، چاپ دار الكتب المصريه، ص 158 به بعد جزء قصيده‌اى است از عروة بن حزام مشتمل بر 84 بيت. و اين قصه در حكايات مجنون به نظر نرسيد. و مولانا اين حكايت را در كتاب فيه ما فيه نيز آورده است.

فيه ما فيه، ص 16 و نيز در مكتوبات، ص 70 [ص 139 قصص مثنوى‌]


[1] - از عبد اللّه بن سنان چنين نقل شده كه گفت از امام جعفر صادق( ع) پرسيدم آيا مقام فرشتگان از انسانها بالاتر است؟ آن حضرت از قول امير مؤمنان على بن ابى طالب چنين فرمود: خداوند فرشتگان را صرفاً از عقل و به دور از شهوت آفريده است و انسانها را از هر دو، بنا بر اين انسانى كه عقلش بر شهوتش غالب شود مقامى بالاتر از فرشته دارد. و اگر شهوتش بر عقلش غالب گردد مقامش پايين‌تر از حيوانات است.[ شاعرى نيز گفته است:

سألتُ حبيبى الوصلَ منه دُعابَةً

و أعْلَمُ أنَّ الوصل ليس يكونُ‌

فمَاسَ دلالًا و ابتهاجاً و قال لى‌

برفقٍ مجيباً( ما سألتَ يَهُونُ)

[2] - شتر من دل در هواى مبدأ دارد( چون از بچّه‌اش جدا شده) و من دل در هواى مقصد دارم( چون محبوبم آنجاست)، پس ما دو همسفر در جهت مخالفيم!

اسم الکتاب : احاديث و قصص مثنوى المؤلف : فروزانفر، بديع الزمان    الجزء : 1  صفحة : 373
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست