[ناريان و نوريان از هم جداست]
594-
«گر نبودى خصم و دشمن در جهان
پس بمردى خشم اندر مردمان
دوزخ آن خشم است و خصمى بايدش
تا زيَد ور نى رحيمى بكشدش
مطابق است (به گفته بحر العلوم) با اين روايت:
يَا عَائشَةُ إنَّ اللَّهَ خَلَقَ للجَنَّة أَهلًا خَلَقَهُم وَ هُم في أَصلَاب آبَائهم وَ خَلَقَ للنَّار أَهلًا وَ هُم في أَصلَاب آبَائهم[1].
شرح بحر العلوم، دفتر چهارم، ص 75 [ص 114 احاديث مثنوى]
[ «خلق ما بر صورت خود كرد حق»]
595-
«خلق ما بر صورت خود كرد حق
وصف ما از وصف او گيرد سبق
اشاره است بدين روايت:
إذَا قَاتَلَ أَحَدُكُم أَخَاهُ فَليَجتَنب الوَجهَ فَإنَّ اللَّهَ خَلَقَ آدَمَ عَلَى صُورَته[2].
مسلم، ج 8، ص 32
إذَا ضَرَبَ احَدُكُم فَليَجتَنب الوَجهَ فَانَّ اللَّهَ خَلَقَ آدَمَ عَلَى صُورَته[3].
مسند احمد، ج 2، ص 244، 251، 234
خَلَقَ اللَّهُ آدَمَ عَلَى صُورته[4].
بخارى، ج 4، ص 56، مسلم، ج 8، ص 149، مسند احمد، ج 2، ص 315 جامع صغير، ج 2، ص 4.
لَا تُقَبِّحُوا الوَجهَ فَانَّ اللَّهَ خَلَقَ آدَمَ عَلَى صُورته[5].
[1] - اى عايشه در جمع آفژيدههاى خدا گروهى سزاوار بهشتند و گروهى در خور جهنم. و هم اكنون عدهاى از آنان در پشت پدرانند.
[2] - در به قتل رساندن( و مجازات) يكديگر از آسيب رساندن به چهره اجتناب ورزيد. زيرا خداوند آدم را مانند چهره خود آفريده است.
[3] - در ضربه زدن به يكديگر از آسيب رساندن به صورت اجتناب كنيد. زيرا خداوند آدم را مانند صورت خود آفريده است.
[4] - خداوند آدم را مانند صورت خويش آفريده است.
[5] - چهره را زشت نسازيد. زيرا خداوند آدم را مانند چهره خويش آفريده است.