حمران مىگويد از امام باقر 7 درباره آيه- وَ
أَيَّدَهُمْ برُوحٍ منْه- (آنان را با روحى از خودش تأييد كرد- سوره مجادله آيه
22) و از گفتار پيامبر 6 كه فرمود:- وقتى بندهاى زنا كند روح
ايمان از او خارج مىگردد- پرسيدم، امام 7 فرمودند: مگر نديدى كه دو چيز
در دلت نزاع و كارزار مىكنند يكى امر به خير مىكند، او فرشتهايست كه در دلت
الهام مىكند وان ديگرى امر به شر مىكند كه شيطان است در گوش دلت مىدمد.
سپس فرمود: براى فرشته خطورات و الهاماتى است و براى شيطان نيز
چنين است، ليكن در الهامات فرشته، وعده به خير، تصديق حق و اميد پاداش و در
وسوسههاى شيطان، دروغ پنداشتن حق و نااميدى از خير و وعده به شر مىباشد.
جامع صغير ج 1، ص 94 [ص 94 احاديث مثنوى] (1) شيطان و فرشته هر
كدام به نحوى در قلمرو آدمى نفوذ مىكنند. شيطان از طريق وعده شر دادن و خير را
تكذيب كردن، و فرشته از طريق وعده خير دادن و حق را تصديق كردن. كسى كه به آن
(الهام) دست يافت بداند كه از خداوند متعال است و حمد خدا گويد و كسى كه به اين (وسوسه)
دست يافت بداند كه از شيطان است و از او به خدا پناه ببرد.
مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل ج 11 ص 231 باب 14 باب وجوب الخوف
من الله و كتاب وافى ج 26 ص 189 و امالى شيخ طوسى ص 530 مجلس 19.
رسول خدا 6 و سلم فرمود: خداوند متعال
مىفرمايد: به عزت و جلال خودم سوگند، براى بندهام دو خوف و دو امنيت را با هم
مقرر نمىكنم. اگر در دنيا از من خوفى به دل نداشت و احساس امن كرد، روزى كه همه
را محشور مىكنم، او را دچار خوف مىسازم. و اگر در دنيا خوف من در دلش بود روز
قيامت امن و آرامش نصيبش خواهم كرد.
[1] - دارندگى به كثرت مال و عرضه آن نيست. بلكه به
بىنياز شدن نفس( از خواستهها و تمايلات) است.
[2] - خداوند متعال فرمود به عزت و جلال خود سوگند،
براى بندهام دو امن و دو خوف را با هم مقرر نمىكنم. اگر در دنيا از من خوفى به
دل نداشت و احساس امن كرد، روزى كه همه را محشور مىكنم، او را دچار خوف مىسازم.
و اگر در دنيا خوف من در دلش بود روز قيامت امن و آرامش نصيبش خواهم كرد.