مأخذ آن رواياتى است كه مفسرين و اصحاب سيره در باره هجوم حبشه به
مكه مكرّمه نقل كردهاند و روات و محدثين و عرب قبل الاسلام نيز آن را از حوادث
كبار شمرده و عام الفيل را مبدأ تاريخ قرار دادهاند و اهميت آن به حدى است كه يك
سوره از قرآن كريم در اشاره بدان واقعه نازل شده است و آن سوره 105 است موسوم به
سورة الفيل.
رجوع كنيد به: كافى ج 4 ص 216 و بحار الأنوار ج 15 ص 65 و تفسير
طبرى، ج 30، ص 169- 164 و تفسير ابو الفتوح، (روض الجنان و روح الجنان) ج 5، ص
587- 583 و در چاپ كنگره ج 20 ص 401.
[ص 111 قصص مثنوى]
[ «دُمّ گاو كُشته بر مقتول زن»]
464-
«دُمِّ
گاو كُشته بر مقتول زن
تا شود زنده همان دَم در كفن
اشاره است به روايتى كه مفسرين در ذيل آيه شريفه: وَ إِذْ قالَ مُوسى لِقَوْمِهِ إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ
أَنْ تَذْبَحُوا بَقَرَةً[1]. الخ (آيه 67 سوره بقره) نقل كردهاند متضمن آن كه يكى از افراد بنى
اسرائيل كشته شد و قاتل معلوم نبود و خداوند فرمود تا بنى اسرائيل گاوى كه در آيات
قرآنى صفت آن آمده بخرند و بكشند و دم او بر كشته زنند تا قاتل پس از زنده شدن
مقتول به نشانى او پديد آيد و اين مضمون در مثنوى مكرر آمده است.
[1] - و به ياد آور هنگامى كه موسى به قومش گفت خداوند
فرمان داده است كه گاوى را ذبح كنيد ...