گفته مولانا در نتيجهگيرى از جبر بىمناسبت نيست بدانچه ابوالقاسم
قشيرى در ذيل معنى جبار گفته است: «فَاذَا عَلمَ انَّهُ يُجْبرُ الْخَلْقَ عَلَى
مُرَاده وَ عَلمَ انَّهُ لَا يَجْرى فى سُلْطَانه مَا يَأْبَاهُ وَ يُكْرهُهُ
تَرَكَ مَا يَهْوَاهُ وَ انْقَادَ الَى مَا يَحْكُمُ به مَوْلَاهُ»[4]. التحبير فى علم التذكير، نسخه
[1] - حضرت حسين بن على( ع) وقتى در جمع ياران خود وارد
شد خطاب به مردم فرمود هدف خداوند- عزّوجلّ- از خلقت انسانها اين بود كه( به خداى
خويش) معرفت پيدا كنند تا بر اساس آن او را بپرستند و در نتيجه از پرستش غير خدا
بىنياز شوند. شخصى پرسيد اى فرزند رسول خدا- پدر و مادرم فداى تو باد- منظور از
معرفت به خدا چيست؟ آن حضرت در پاسخ فرمود: آن است كه در هر زمان به امام واجب
الاطاعه خود معرفت پيدا كنى.
[2] - خدايا، آسمان و زمينت را توسط ايشان( امامان) از
وحدانيت خويش پر كردهاى.
[3] - سلام بر امامى كه نَفْس خداست و سنتها به او
استوار است و سلام بر امامى كه چشم خدا است و هر كس به او معرفت يابد به اطمينان
رسد.
[4] - انسان وقتى متوجه شود كه مردم مقهور اراده خداوند
هستند و نيز بداند كه در قلمرو حكومت خدا، هيچ امرى بر خلاف ميل و خواستش جارى
نمىشود، دست از تبعيّت هوى و هوس بر مىدارد و به آنچه پروردگارش فرمان داده است
گردن مىنهد.