در كتاب شريف كافى ج 3 ص 482 ح 1 باب النوادر و در علل الشرائع ج 2
ص 312 باب 1- باب علل الوضوء حديثى بسيار زيبا نقل شده كه مطالب فوق از آن استفاده
مىشود:
علامه مجلسى رحمه الله در بحار الأنوار ج 18 ص 360 باب 3 بيانى در
توضيح حديث فوق دارد و مىفرمايد:
و يؤيد المعنوية قول الملائكة ما أشبه هذا النور بنور ربنا و على
تقدير أن يكون المراد الصورية فالمعنى ما أشبه هذا النور بنور خلقه الله في العرش
و على التقديرين لما كان كلامهم و فعلهم موهما لنوع من التشبيه قال جبرئيل الله
أكبر لنفي تلك المشابهة أي أكبر من أن يشبهه أحد أو يعرفه.
[2] بحار الأنوار ج 6 ص 124 ج 17 ص 168
[1] - مرا با خدا لحظههايى است كه در آن هيچ فرشته
مقرّب و پيامبر مرسلى نمىگنجد.
[2] - مؤلف كتاب اللؤلؤ المرصوع گفته است: صوفيّه حديثى
را كه اشاره شد فراوان ذكر مىكنند ولى من نديدهام كه كسى آن را به عنوان حديث
نقل كند. معنايش صحيح است و در آن اشارهاى است به مقام استغراق به ديدار حق كه از
آن به مقام محو و فنا تعبير مىكند.
[3] - روزى كه( پيامبر- ص- به يهوديان) فرمود:( اگر
راست مىگوييد آرزوى مرگ كنيد) اگر مرگ را آرزو مىكردند يك نفر يهودى زنده
نمىماند.
[4] - اگر( قوم يهود) آرزوى مرگ مىكردند قطعاً يكباره
نفسشان بند مىآمد و در جا مىمردند و روى زمين حتى يك يهودى باقى نمىماند.