اسم الکتاب : نقد شبهات پيرامون قرآن كريم المؤلف : معرفت، محمد هادى الجزء : 1 صفحة : 73
مىدهيم. به
راستى او از بندگان مؤمن مابود. سپس ديگران را غرق كرديم. و بىگمان ابراهيم از
پيروان اوست. آن گاه كه با دلى پاك به پيشگاه پروردگارش آمد.
نوح
پس از طوفان چند سال زيست؟ قرآن از آن ساكت است و در تاريخ نيز مختلف است؛ از
پنجاه تا پانصد سال نقل شده[1] و حتّى
بيش از اين كه ديگر قابل اعتنا نيست.
پدر
ابراهيم، تارح يا آزر
تورات
مىگويد: پدر ابراهيم عليه السلام «تارَح» است.[2]
در
قرآن مىخوانيم: «وَ إِذْ قالَ إِبْراهِيمُ لِأَبِيهِ آزَرَ»[3]
(هنگامى كه ابراهيم به پدرش، آزر گفت.) زجّاج مىگويد: نَسَبشناسان بر اين اتفاق
نظر دارند كه نام پدر ابراهيم عليه السلام تارح است. برخى از منكران اين نكته را
بر قرآن خرده گرفته و گفتهاند اين نسبتى كه قرآن گفته نادرست است.
فخر
رازى در مقام پاسخ برآمده كه شايد پدر ابراهيم دو نام داشته، مثلًا نام اصلىاش
آزر و لقبش تارح بوده و چون مشهور به تارح شده نام او غير معروف شده و قرآن او را
با نام اصلى ياد كرده است.[4]
مؤيد
اين احتمال آن كه واژه تارح در زبان عربى به معناى كاهل و كندكار است[5]
اما آزر يعنى با نشاط و فعال، زيرا از أزر گرفته مىشود كه به معناى نيرو و يارى و
فيروزى است و وزير نيز از همان گرفته مىشود. در قرآن نيز از زبان موسى مىخوانيم:
«اشْدُدْ بِهِ أَزْرِي»[6]
(بار خدايا پشت مرا بدو- هارون- محكم كن).
زبانهاى
سامى در اين معنى به يكديگر نزديكند. عزير و عازر در زبان عبرى از همين ريشه است و
در زبان عربى نيز اين ماده به همين معنى آمده است. در قرآن
[1] . ر. ك: كمال الدين صدوق، صفحه 134، شماره 3؛
بحارالانوار، 11/ 289.