اسم الکتاب : نقد شبهات پيرامون قرآن كريم المؤلف : معرفت، محمد هادى الجزء : 1 صفحة : 538
انسان توان
و شايستگى بيشترى براى برداشتن اين بار امانت داشت. اين قابليّت ذاتى به
وديعههايى خدادادى از قبيل عقل، توان انجام شايسته امور و آفرينشگرى بر مىگردد
كه بدين وسيله انسان جانشينى خداوند در زمين را يافته است. انسان با كمك اين برترى
و لياقت توانست به اين جايگاه والا دست يابد، اما افسوس كه به شأن و منزلت خويش
معرفت ندارد و بر خود ستم روا مىدارد.[1]
اين
تمثيل، ترسيم شگفتى از استعدادها و قابليتهاى پديدههاى هستى و نشان دادن برترين و
متكاملترين موجود است كه خود واقعيتى خارجى است، نه پندارى صرف و خيالى.
اين
آيه حكايتگر اين واقعيت است كه انسان داراى فطرتى توحيدى است.
سرشت
انسان همزاد با توحيد و يكتاگرايى است؛ همچنان كه در حديث مشهور از رسول اكرم صلى
الله عليه و آله آمده است: «كلّ مولود يُولد على الفطرة»[3].
از آيههاى: «فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفاً فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي
فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها»[4]. و
نيز «أَ لَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يا بَنِي آدَمَ أَنْ لا تَعْبُدُوا
الشَّيْطانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ. وَ أَنِ اعْبُدُونِي هذا صِراطٌ
مُسْتَقِيمٌ».[5]
همين معنى قصد شده
[1] . بنگريد به: تفسير صافي، 4/ 206- 208؛ الميزان،
16/ 356- 358. زمخشرى در اين باره تحقيق زيبايى دارد. بنگريد به: الكشّاف، 3/ 565.
[2] . اعراف/ 172:«( وياد كن) هنگامى را كه پروردگارت
از پشت فرزندان آدم، ذريّه آنان را برگرفت و ايشان را بر خودشان گواه گرفت كه آيا
پروردگار شما نيستم؟ گفتند چرا، گواهى داديم تا مبادا روز قيامت بگوييد ما از اين
امر غافل بوديم».
[3] . بحارالأنوار، 3/ 281، حديث 22؛ عوالى اللئالى، 1/
35، حديث 18.
[4] . روم/ 30:« پس روى خود را با گرايش تمام به حقّ،
به سوى اين دين كن، با همان سرشتى كه خدامردم را بر آن سرشته است».
[5] . يس/ 60- 61:« اى فرزندان آدم! مگر با شما عهد
نكرده بودم كه شيطان را مپرستيد؛ زيرا وى دشمنآشكار شماست؛ و اينكه مرا بپرستيد؛
اين است راه راست»!
اسم الکتاب : نقد شبهات پيرامون قرآن كريم المؤلف : معرفت، محمد هادى الجزء : 1 صفحة : 538