اسم الکتاب : نقد شبهات پيرامون قرآن كريم المؤلف : معرفت، محمد هادى الجزء : 1 صفحة : 526
پيوندى
استوار برقرار است: «قُلْ ما
كُنْتُ بِدْعاً مِنَ الرُّسُلِ»[1]؛ چه اينكه اسلام ادامه اديان توحيدى است و
ريشهاى كهن و عميق به درازاى تاريخ بشر دارد.
و
پشتوانه آن، تودههاى با ايمان و فداكارى هستند كه تاريخ را شرافتمندانه
ساختهاند.
4.
همسان بودن سيره پيامبران و واكنش امتها
قرآن
با داستان روشن مىكند كه شيوه دعوت انبيا وابزارهاى به كار رفته در اين راه همسان
بوده است و امتها در برابر آنها به يك گونه واكنش نشان دادهاند و پيشبرندهها و
بازدارندههاى گسترش دين، همانند بودهاند.
قرآن
در موارد گوناگونى بر اين حقيقت تأكيد داشته و به اشتراك پيامبران در موضوعات
فراوانى اشاره كرده است كه مواردى از اين دست ياد مىشود.
قرآن
براى پافشارى بر اين همانندى در روشها و ابزارهاى انبيا و شيوههاى برخورد مردم،
گاهى به طور فراگير و در يك سياق كلّى، مسئلهاى را به پيامبران و امتها نسبت
مىدهد؛ چنان كه در سوره ابراهيم آمده است: «جاءَتْهُمْ رُسُلُهُمْ
بِالْبَيِّناتِ
[1] . احقاف/ 9:« بگو من از بين پيامبران نخستين پيغمبر
نيستم كه تازه در جهان آوازه رسالت بلند كردهباشم( تا تعجب و انكار كنيد)».
[2] . آل عمران/ 146:« و چه بسيار پيامبرانى كه همراه
آنان تودههاى بسيارى كارزار كردند و در برابر آنچه در راه خدا به ايشان رسيد،
سستى نورزيدند».
[3] . انعام/ 112:« و بدين گونه براى هر پيامبرى دشمنى
از شيطانهاى انس و جن برگماشتيم؛ بعضى از آنها به بعضى ديگر، براى فريب يكديگر،
سخنان آراسته القا مىكنند و اگر پروردگار تو مىخواست، چنين نمىكردند. پس آنان
را با آنچه به دروغ مىسازند، واگذار».
[4] . زخرف/ 6- 7:« و چه بسا پيامبرانى كه در ميان
گذشتگان روانه كرديم و هيچ پيامبرى به سوى ايشان نيامد مگر اينكه او را به ريشخند
مىگرفتند».
اسم الکتاب : نقد شبهات پيرامون قرآن كريم المؤلف : معرفت، محمد هادى الجزء : 1 صفحة : 526