اسم الکتاب : نقد شبهات پيرامون قرآن كريم المؤلف : معرفت، محمد هادى الجزء : 1 صفحة : 287
بندگان بالا
نبردند جز آن كه خدا آن را به زير كشيد). بنابراين چه بسا تأويل اينكه فرمود:
العين حق، همين معنى باشد، و شايد به دليل همين باشد كه فرمود: «هر گاه كسى چيزى
را ديد و نيكو به نظرش رسيد به خدا پناه جويد و بر پيامبر درود فرستد»[1]
چرا كه چنين كارى جايگزين مصلحتى است كه در بالا گفته شد و در نتيجه تغيير و
دگرگونى ياد شده را در پى نخواهد داشت، زيرا بيننده به خدا مراجعه كرده و اظهار
خضوع در برابر او داشته و آنچه را ديده به او سپرده پس نه به دنيا تكيه كرده و
فريفته آن گرديده و نه به اوضاع و احوال اهل دنيا دل خوش داشته.
سيد
رضى مىگويد: عمرو بن بحر جاحظ در اين باب نظرى خاصّ خود دارد و مىگويد: مىتوان
گفت از نگاه خوشايند و از سر پسند به يك چيز، ذراتى ريز و لطيف جدا مىشود و بر آن
تأثير سوء مىگذارد، و اين خاصيّت طبيعى برخى از چشمها مىباشد. اما بر اين نظريّه
ايرادهاى گسترده و اشكالات بسيارى وارد است.[2]
بارى،
اين سخن را كه بدين طول و تفصيل آورديم به دليل نكتهها و آموزههايى بود كه در
باب حكمت خداى تعالى در جهت مصالح بندگان داشت. چه بسا خداوند از هيبت و هيمنه
چيزى كه چشم خورده مىكاهد تا بيننده از حدّ خود فراتر نرود؛ سپس آسيب وارده بر آن
يك را جبران مىكند. گاهى نيز اين رويداد، كفاره افراط و تفريطهاى سرزده از اوست.
اما اين با آنچه ابن سينا و جاحظ در باب روال طبيعى حكيمانه و خدا ساخته اين موضوع
گفتند نيز منافات ندارد.
متأخرين
نيز در بيان دلايل طبيعى تأثير چشم زخم مبنى بر وجود خواص
[1] . پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: هر كه از
برادرش چيزى را خوشايند بيند ياد خدا كند تا به او آسيبى نرسد و احاديثبا اين
مضمون بسيار است. ر. ك: بحار الانوار، 60/ 25.
[2] . المجازات النبويّة، سيد رضى، ص 367 تا 369، شماره
285.
اسم الکتاب : نقد شبهات پيرامون قرآن كريم المؤلف : معرفت، محمد هادى الجزء : 1 صفحة : 287