هرمنوتيك
به عنوان يكى از دانشهاى نوبنياد علوم قرآنى، رابطه تنگاتنگى با تفسير و مبانى آن
دارد. برخى گرايشهاى هرمنوتيكى در تقابل آشكار با تفسير سنتى بوده و آن را به
چالش مىكشند و از سوى ديگر، برخى گرايشهاى هرمنوتيكى در تفسير بهتر و روششناسى
تفسير كمك شايانى براى انديشمندان حوزه علوم قرآن به شمار مىروند. از اين رو،
بررسى گرايشهاى هرمنوتيكى و مقايسه آن با مبانى تفسير سنتى، امرى شايسته است. در
اين مقاله، پس از تعريف هرمنوتيك و تبيين لغوى و اصطلاحى آن به عمدهترين
گرايشهاى هرمنوتيكى، يعنى هرمنوتيك خاص، هرمنوتيك روششناسانه (عام) و هرمنوتيك
فلسفى پرداخته خواهد شد و در هر قسمت، ديدگاه آيتالله معرفت نيز، بيان خواهد شد.[1]
يادكرد اين نكته نيز شايسته است كه بحث هرمنوتيك از مباحثى است كه در سالهاى اخير
تا حدودى به آن پرداخته شده و منابع چندانى نيز ندارد. افزون بر آنكه برخى منابع
ترجمه شده فارسى نيز بسيار غامض و گاهى نارساست؛ از اين رو اين بحث، در آثار
آيتالله معرفت- بنا بر تتبع ناقصى كه نگارنده داشته- نيز بسيار موجز و خلاصه بيان
شده است و در كتب مشهور ايشان، عنوان هرمنوتيك كمتر به چشم مىخورد، اگرچه مباحثى
مانند محكم و متشابه يا نظاير آن، در تبيين ديدگاه ايشان مؤثر است و نگارنده نيز
از همين منابع، مطالب را استخراج نموده و مقاله را سامان داده است.
واكاوىهاى
معناشناسانه
پرداختن
به معنايابى واژگان يك نگاره، امرى است كه هم موضوع بحث را روشن مىكند و هم از
خلط مفاهيم اصطلاحى و لغوى جلوگيرى مىنمايد. همچنين در ضمن آن اصطلاحات گوناگون
نيز روشن مىشود. بنابراين، ضرورى به نظر مىرسد در آغاز، واژگان هرمنوتيك، تفسير
و تاويل و ديدگاه آيتالله معرفت نسبت به آنها روشن شود تا درضمن آن بتوان رابطه
بين اين اصطلاحات را نيز تشريح نمود.
[1] . البته بررسى دقيق آراء آيتالله معرفت و بيان
ديدگاههاى ايشان، مستلزم احاطه و اشراف به كتب و آثار ايشان است و مجالى وسيع
مىطلبد كه در اينجا نمىتوان به آن پرداخت، اما در اين مقاله سعى شده، در حد
وسع، آثار ايشان مورد بررسى قرار گرفته و مواردى كه ايشان در مورد هرمنوتيك بحث
كردهاند، استقصا شود تا در ضمن آن، ديدگاه ايشان روشن شود.