بر مبناى
روايت از ابنعباس نگاشته است. (ابن نديم، الفهرست، ص 63 به نقل از تفسير و
مفسران) البته بايد توجه داشت كه تفسيرهاى آيات الاحكام موجود، نوشته بزرگان اهل
سنت است و آثار فقهاى اماميه از سده ششم به بعد دردست است، با اين تفاوت كه اهل
سنت آيات الاحكام را طبق ترتيب سورهها تفسير كردهاند و اماميه، با توجه به ابواب
فقه آيات مربوط به هر باب را يكجا مورد بحث قرار دادهاند. مهمترين و معروفترين
كتابهاى آيات الاحكام به ترتيب سال نويسندگان آنها عبارتند از:
-
احكام القرآن/ ابوبكر احمد بن على رازى، مشهور به جصاص (م 370 ق). اين كتاب بر
اساس مبانى مذهب ابوحنيفه نوشته شده است؛
-
احكام القرآن/ شافعى (م 204 ق) كه احمد بن حسين بيهقى نيشابورى (م 504 ق) آن را
گردآورى نموده است؛
-
احكام القرآن/ عمادالدين ابوالحسن على بن محمد، معروف به كياهرسى (م 504 ق) است.
وى بر مذهب شافعى تعصب خاصى داشت و كوشيده تا آن را بر مذاهب ديگر ترجيح دهد؛
-
احكام القرآن/ محمد بن عبدالله بن معافرى اندلسى، معروف به ابن عربى (م 543 ق)
است. اين كتاب نزد پيروان مذهب مالكى مرجعى مهم در تفسير فقهى به شمار مىرود؛
-
احكام القرآن (فقه القرآن) نوشته مفسر، محدث و اديب مشهور، ابوالحسن سعيد بن هبة
الله راوندى (م 573 ق) و اولين تفسير فقهى موجود شيعه كه بر اساس ابواب فقه تنظيم
شده است؛
از
ديگر تفاسير فقهى مىتوان به كنز العرفان فى فقه القرآن/ فاضل مقدادِ شيعى (م 826
ق)، زبدة البيان فى احكام القرآن/ مقدس اردبيلى (م 993 ق) و مسالك الأفهام الى
آيات الاحكام/ ابوعبدالله محمد الجواد الكاظمى از علماى قرن يازدهم نام برد.
(معرفت، همان، ص 245- 231)
2.
تفسيرهاى جامع
تفسير
اجتهادى جامع پس از تفسير نقلى، قديمىترين نوع تفسيراست كه به جوانب مختلف قرآن
مانند لغت، ادب، فقه و كلام و متناسب با علوم متداول همان عصر پرداخته است. برخى
از مهمترين تفاسير اين دسته عبارتند از: