responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : معرفت قرآنى المؤلف : معرفت، شيخ محمد هادى    الجزء : 1  صفحة : 297

بسيارى از حافظان قرآن كشته شده و از دنيا رفتند و همين امر باعث شد كه خليفه دستور جمع آورى قرآن را به زيد بدهد؟

نكته‌اى كه شايان ذكر است، اين‌كه بر اساس أدله تاريخى، كتاب مقدّس كنونى مسيحيان همان كتابى است كه در زمان نبى مكرم اسلام وجود داشته است. با اين فرض چه‌طور ممكن است مسلمين كه اين كتاب را ديده‌اند و با اين‌همه اهتمامى كه به قرآن داشته‌اند و در قرآن كريم درباره تحريف آن سخن به ميان آمده است، قرآن را در سنگ پاره‌ها و شاخ حيوانات و پوست‌ها و ... بنويسند، مگر مسلمين با ديگر مردمان داد و ستد نداشتند، چطور ممكن است كاغذ در آن زمان به دست ايشان نرسيده باشد. آيا چنين چيزى اصلا معقول به نظر مى‌رسد؟!

نتيجه‌گيرى‌

جمع قرآن، يعنى نگارش و تدوين آن به صورت پراكنده، از أمور مسلم تاريخ و اجماعى بين مسلمانان است؛ از طرف ديگر توقيفى بودن ترتيب آيه‌هاى قرآن نيز اجماعى است. آنچه كه مورد گفت‌وگو و بحث بين محققين و قرآن‌پژوهان است، جمع‌آورى كل قرآ ن در زمان پيامبر اكرم به صورت فعلى است كه دو ديدگاه در اين مورد وجود دارد: برخى بر اين باورند كه جمع قرآن بعد از نبىّ مكرم اسلام توسط صحابه صورت پذيرفته است. در اين نوشتار أدلّه اين ديدگاه نقد شد و ادله جمع قرآن در زمان پيامبر تقويت شد؛ بنابراين، با توجه به اين‌كه اين مسأله از اهميت بسيارى برخوردار است نمى‌توان به اخبار آحاد استناد جست. قرآن كريم به همين صورتى كه در پيش روى ماست بدون هيچ‌گونه كم‌وكاستى در زمان پيامبر اسلام جمع‌آورى شده است.

اسم الکتاب : معرفت قرآنى المؤلف : معرفت، شيخ محمد هادى    الجزء : 1  صفحة : 297
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست