بر اساس
روايات و اسناد تاريخى مىتوان وجه جمعى بين اين نسبتها برقرار نمود و آن، اينكه
اسنادى كه جمع را به ابوبكر نسبت مىدهند منظورشان اقدام عملى و رسمى در گردآورى
قرآن بين الدفتين است. و اسنادى كه جمع را به عمر نسبت مىدهند، منظورشان اقدام
پيشنهادى و همكارى عملى در گردآورى قرآن است و منظور از جمع در زمان عثمان نيز
همسانسازى مصاحف در قرائت بوده است.
چنانكه
بيان شد، در مسأله جمع و تدوين قرآن كه يكى از مباحث مهم علوم قرآنى است، تقريباً
دو نظريه عمده وجود دارد: يكى اينكه جمع قرآن در زمان خود پيامبر صورت گرفته و به
صورت بين الدفتين در آمده است كه از جمله قائلين به اين نظريه آيتالله خويى است؛
درمقابل نظريه ديگرى مطرح است كه مىگويد: قرآن اگرچه از نظر ترتيب كلمات آيات و
آيات سور توقيفى است و به زمان خود پيامبر برمىگردد، اما ترتيب بين خود سور
توقيفى نيست و گردآورى بين الدفتين پس از پيامبر اكرم انجام پذيرفته است. از جمله
قائلين به اين نظريه آيتالله معرفت مىباشند. در اين نوشتار تقريباً مقايسهاى
بين اين دو نظريه صورت گرفت و در مجموع به اين نتيجه دست يافتيم كه نظريه آيتالله
معرفت، اگرچه در برخى استدلالها قابل خدشه است، اما نسبت به نظريه آيتالله خويى
متقنتر به نظر مىرسد.