سؤال:
فرموديد: ترس از شورش اعراب بوده، چرا ما نگوييم اين خود دلالت بر اهميت ولايت
مىكرد؛ يعنى در واقع مىخواست بفرمايد ولايت هم وزن رسالت است و ادامه اين كار
مهم ولايت است و اگر انجام ندهى كار ناتمام است.
پاسخ:
از عبارت «ان لم تفعل» معلوم مىشود كه از قبل هم به پيامبر گفته شده است، ولى
مشخص نشده بود كه چه زمانى بايد اين دستور صورت بگيرد. پيامبر دنبال وقت و شرايط
مناسب بوده است كه خداوند مىخواسته اين هراس از پيامبر گرفته شود.
سؤال:
اين محمد بن جرير طبرى شيعه است ياسنى؟ يا يك محمد بن جرير طبرى شيعه هم داريم؟
پاسخ:
يكى از نويسندههاى سعودى در روزنامه اى نوشته است: نوع منابع دست اولى كه ما
داريم؛ مانند صحيح مسلم، ترمذى، طبرى، كامل ابن اثير تمام اينها شيعه است ... آن
روزنامه نزد آيتالله سبحانى موجود است؛ آقاى سبحانى فرمود: پس تمام شخصيتهايى كه
در جهان اسلام قدمى يا قلمى دارند، همه شيعهاند. مروج الذهب و يعقوبى شيعه هستند.
به عنوان مثال يعقوبى در مورد آخرين آيه مىگويد: «واما على الصحيح من مذهبنا آخر
آيه آيه اكمال، لانها نزلت فى غدير خم» كه امر شد به نصب على به عنوان ولى بر
مسلمين. نويسندگان در كل جهان شيعه و سنى به اين كتابها استناد مىكنند.
سؤال:
آيا اين تعبير سنىهاى دوازده امامى را شما مىپسنديد؟
پاسخ:
نه اينها علوى مقابل عثمانىاند، مقابل معاويهاند و اعتقاد به دوازده امام را
همه سنىها دارند. ابن حجر در «صواعق» كه در برابر اهل بدع و زندقه نوشته است، سخن
دوازده امام را حجت مىداند و قصه امام جواد عليه السلام را دقيق نوشته است. اينها
مسأله امامت به معناى ولايت را جدا دانستهاند و مسأله دين را از سياست جدا
نمودهاند، ولى ما نمىتوانيم امامت را از ولايت جدا كنيم.
سؤال:
قبلا فرموديد وقتى پيامبر آماده دريافت وحى شد، هيچ ترسى نداشت؛ حالا پيامبر بيست
و سه سال آيات الهى را دريافت و ابلاغ كرده است و آيات و نصرت الهى را مشاهده
نموده است، آيات «ليظهره على الدين كله» را ديده است، پس چگونه «يعصمك» ترس از
شخصيت پيامبر بوده است؟ و درقصه موسى فرموديد: حضرت موسى از اژدها ترسيد.