اسم الکتاب : تحريف ناپذيرى قرآن المؤلف : معرفت، محمد هادى الجزء : 1 صفحة : 123
برشمرده و
به شبهههاى مدعيان تحريف، پاسخ كامل و جامعى داده است. اين كتاب با شيوهاى ظريف
و به دور از هرگونه سهلانگارى و شتاب ناروا، در حقيقت رديهاى است بر كتاب فصل
الخطاب.[1]
غير
از او، بسيارى از كسانى كه به مباحث قرآنى و تفسير پرداختهاند نيز در رد محدث
نورى مطالبى نوشتهاند.
مرحوم
بلاغى (م 1352) در مقدمه تفسير خود آلاء الرحمان از او با نكوهش ياد مىكند و
مىگويد: «نويسنده فصل الخطاب از جمله محدثانى است كه در گردآورى شواذ حرص و ولع
بسيارى دارد؛ او گمشده خود (تحريف القرآن) را در كتاب دبستان المذاهب يافته و بدان
تمسك نموده است. شگفت آنكه خود اعتراف كرده كه در هيچ كتاب شيعى اثرى از آن نيافته
است.[2] آنگاه
بخشى از روايات را كه مستمسك مدعيان تحريف است و گذشته از ظواهر فريبنده آنها، با
فرض قبول سند، توجيهاتى دارند، آورده و به ضعف و شذوذ همه آنها حكم نموده است؛
چنانكه به روايت كافى در ذيل آيه شريفه «هذَا الَّذِي كُنْتُمْ
بِهِ تُكَذِّبُونَ»[3]
امام موسى بن جعفر عليه السّلام فرموده است: «مقصود [از هذا الذى] امير مؤمنان
عليه السّلام است.
راوى
پرسيد: اين تنزيل آيه است؟ امام فرمود: آرى».[4]
فرمايش
امام در اين روايت نشان مىدهد كه مقصود، تفسير آيه است؛ زيرا معناى تنزيل در اين
روايت، بيان شأن نزول است؛ و مقصود اين نيست كه لفظ مذكور جزو آيه بوده، آنگاه
ساقط شده است؛ چنانكه مدعيان تحريف پنداشتهاند.
در
آخر چنين آورده است: «اين روايات و نظاير آن ثابت مىكند كه تمسك محدث نورى به
اينگونه روايات اساسا باطل است؛ زيرا اين روايات علاوه بر ضعف سند، قابل توجيه و
تأويلند. گفتار عالمان نامى شيعه نيز مؤيد بيان ماست».[5]