اسم الکتاب : پرتو ولايت المؤلف : معرفت، محمد هادى الجزء : 1 صفحة : 94
شاهد در اين
آيه، فرود آمدن حضرت عيسى عليه السّلام است كه پس از رحلت از اين جهان صورت
مىگيرد و اين خود رجعتى است كه پيش از روز قيامت محقق مىشود.
على
بن ابراهيم قمى از شهر بن حوشب[1] روايت
مىكند: «حجاج بن يوسف ثقفى به من گفت:" آيهاى در قرآن است كه مرا بيچاره
كرده است." گفتم:" كدام آيه؟" گفت:" آيه
وَ إِنْ مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ إِلَّا لَيُؤْمِنَنَّ بِهِ قَبْلَ مَوْتِهِ[2]،
به خدا قسم من دستور كشتن يهودى و نصرانى را مىدهم و چشم به او مىدوزم تا ببينم
لبش را حركت مىدهد؟ ولى هرگز حركت نمىدهد."
به
او گفتم:" نه چنين نيست كه گمان بردهاى."
گفت:"
پس چگونه است؟"
گفتم:"
عيسى عليه السّلام پيش از قيام قيامت از آسمان فرود مىآيد، آنگاه همه ملتهاى
يهود و نصارى، پيش ازآنكه عيسى عليه السّلام بميرد، به او ايمان مىآورند و در
نماز به حضرت مهدى عليه السّلام اقتدا مىكنند."
حجاج
گفت:" اين را از كجا آوردى!"
گفتم:"
از امام محمد بن على بن الحسين بن على بن ابى طالب عليهم السّلام."
آنگاه
گفت:" آن را از چشمه زلالى دريافت كردهاى"»[3].
روايتهاى
رجعت
علامه
مجلسى پس از بيان روايتهاى رجعت، مىگويد: «براى كسانى كه به گفتار ائمه اطهار
عليهم السّلام ايمان دارند، جاى شك و ترديد باقى نمىماند كه مسأله رجعت
[1] . ابو سعيد شهر بن حوشب اشعرى از تابعان شمرده
مىشود و در سال 111 وفات يافته است.
[2] . حجاج گمان مىكرد كه ضمير« قبل موته» به« أهل
الكتاب» بازمىگردد.
[3] . تفسير قمى، ج 1، ص 158؛ مجمع البيان، ج 3، ص 137،
با كمى اختلاف؛ تفسير فخر رازى، ج 11، ص 104.
اسم الکتاب : پرتو ولايت المؤلف : معرفت، محمد هادى الجزء : 1 صفحة : 94