اسم الکتاب : پرتو ولايت المؤلف : معرفت، محمد هادى الجزء : 1 صفحة : 48
باشد كه
امام بههيچوجه دچار سهو يا اشتباه نمىشود؛ وگرنه هنگام برخورد با روايتهاى
متعارض و متضارب، مىگويد: «ممكن است امام اشتباه كرده باشد و دوگونه سخن گفته
است». فقيهى كه معتقد به عصمت امام است، هنگام برخورد با روايتهاى متعارض، به فكر
علاج و رفع تعارض مىافتد. يك نمونه آن مسأله كر است كه در روايات دو ملاك براى
مقدار كر ارائه شده است:
-
از لحاظ وزن: هزار و دويست رطل؛
-
از لحاظ حجم: 5/ 3 وجب در 5/ 3 وجب.
يكى
از فقهاى بزرگ در اين مسأله دچار اشكال شده و براى ملاك «حجم»، يك مكعب سه بعدى در
نظر گرفته است: 5/ 3 وجب طول در 5/ 3 وجب عرض در 5/ 3 وجب ارتفاع. حجم اين ظرف
نزديك 43 وجب و وزن آن معادل دو هزار رطل مىشود. ايشان براى رفع اشكال تضاد بين
اين دو ملاك هزار و دويست رطل- كه در روايت آمده است- و دو هزار رطل- كه معادل حجم
43 وجب است- مىگويد:
«ممكن
است امام توجه نداشته است كه اين دو ملاك باهم نمىسازد».
اما
استاد ما، آيت اللّه خوئى قدّس سرّه، مىگفتند: «در روايت دو بعد مطرح است نه سه
بعد؛ يعنى: سطح و عمق مطرح شده است كه اين شكل يك استوانه است، نه مكعب». ايشان
مىگفتند: «ما دو مرتبه آزمايش كرديم و طبق همين روايت، شكل استوانهاى ساختيم و
در هر دو مرتبه دقيقا به اندازه 1200 رطل شد».
اگر
عقايد كلامى يك فقيه دقيق نباشد، مرتكب اشتباههاى بزرگى مىشود. ما معتقديم ائمه
مشرّع هستند و مصالح واقعيه را مىبينند و طبق آن تشريع مىكنند.
2.
فلسفه ديگر عصمت ائمه عليهم السّلام اين است كه آنها از طرف پروردگار مبلّغ شريعت
هستند و بايد از هرگونه آلودگى پاك و منزه باشند؛ زيرا در غير اين صورت، خودشان
نياز به راهنمايى دارند. كسى كه خود، آلوده است نمىتواند ديگران را از آلودگى باز
دارد و سخنش هرگز مؤثر نخواهد بود؛ ازاينرو شرط اول در تأثيرگذارى هر ارشادى، پاك
بودن واعظ از آلودگى است.
اسم الکتاب : پرتو ولايت المؤلف : معرفت، محمد هادى الجزء : 1 صفحة : 48