اسم الکتاب : شگفتيهاى آفرينش (ترجمه توحيد مفضل) المؤلف : ميرزايي، نجفعلي الجزء : 1 صفحة : 106
نفوذ كند و براحتى در ارتفاع بالا بماند و پرواز كند.
از آنجا كه حكمت، چنين
تعلق گرفت كه غذاى پرندگان از دانه و گوشت باشد و بايد آنها را بدون جويدن فرو
برد، همانند لب و دندان آدمى براى آنها آفريده نشد بلكه منقارى تيز و سخت به آنها
داده شد تا غذا را با آن برگيرند و بخورند و از چيدن و شكستن دانههاى سخت [از
زمين ناهموار] پاره نشود و از پاره كردن گوشت نشكند.
از آنجا كه پرنده دندان
ندارد و دانه را سالم و گوشت را سخت و ناپخته فرو مىبرد در درون آن حرارتى نهاده
شده كه دانه را چنان خرد و آسياب مىكند كه از جويدن مستغنى مىگردد. به خاطر
نبودن اين نيرو در انسان [اگر اين دانهها را آدمى ناجويده فرو برد] به همان شكل
سالم دفع مىگردد ولى همين دانههاى سالم در درون پرنده چنان خرد مىگردد كه اثرى
از آن نمىماند.
نيز تقدير چنان شد كه
پرندگان تخم گذارند و بچه نزايند تا در وقت پرواز سنگين نباشند. اگر فرزند در شكم
آنها بماند تا قوى شود [چنان كه در پستانداران چنين است]، سنگينى آن، آنها را از برخاستن
و پرواز نگاه مىدارد. پس همه چيز پرندگان چنان آفريده شده كه با ويژگيهاى آنها
متناسب و هماهنگ باشد.
آنگاه پرندهاى كه غالبا
در پرواز و گشت است، گاه هفتهاى، برخى دو هفته و برخى ديگر سه هفته بر تخم خود
مىخوابند تا آن را بپرورانند و جوجه از تخم بيرون آيد. چون جوجه بيرون آمد باد در
دل جوجه مىدمد تا چينهدانش گشاده گردد و بتواند غذا را جاى دهد. آنگاه او را
غذايى مناسب و سازگار مىدهد و بزرگ مىكند.
چه كسى تدبير چنان نموده
كه او غذا و دانه برچيند و در چينهدان ريزد و
اسم الکتاب : شگفتيهاى آفرينش (ترجمه توحيد مفضل) المؤلف : ميرزايي، نجفعلي الجزء : 1 صفحة : 106