اسم الکتاب : ترجمه اصول کافي شيخ کليني المؤلف : مصطفوى، سيد جواد الجزء : 0 صفحة : 11
نكرده و مقتضيات و موانع آن را بخوبى درك ننموده است،
نميتواند آن را انكار كند، زيرا هر تصديقى فرع بر تصوّر و اثبات و نفى هر چيزى پس
از ثبوت و حضور آن چيز در ذهنست و بلكه موضوع نفى و انكار بسى مشكلتر از اثبات و
پذيرفتن است.
در مثال محسوس اگر سوزنى
در خانه گم شود بمحض اينكه آن را در گوشهاى ببينيم ميتوانيم بگوئيم: «سوزن در
خانه هست» ولى اگر بخواهيم وجود سوزن را در خانه نفى كنيم و بگوئيم: «سوزن در خانه
نيست» وقتى ميتوانيم كه تمام اشياء و لوازم خانه و همه نقاط بالا و پائين آن را
بدقت بررسى كرده باشيم. بسى واضح و روشن است كه اثبات و نفى مطالب عقلى و مباحث
علمى بسيار دقيقتر و باريكتر از اين مثالست.
در حديث 211 همين كتاب
ميخوانيد كه امام صادق عليه السّلام بزنديقى كه خدا را انكار ميكرد، فرمود: «تو كه
بآسمان بالا نرفته و فضاى لا يتناهى را بررسى نكردهاى و بزمين هم فرو نرفته و
طبقات مختلف و متعدد آن را كنجكاوى ننمودهئى، چگونه خدا را انكار ميكنى؟» يعنى اگر
خدا- العياذ باللَّه- جسم ميبود، و مانند سلطانى مقتدر بر اريكه عرش خود تكيه
ميداشت تو حقّ نداشتى او را انكار كنى تا چه رسد باينكه او جسم نيست و بچشم ديده
نمىشود و در مغز كوچك تو نميگنجد.
آن مرد عاقل و فهميده
بود. استدلال روشن امامرا درك كرد و در همان محضر بخداى يگانه اقرار كرد سپس
مسلمانى با ايمان و پسنديده و از اصحاب امام صادق عليه السّلام گشت.
اى برادرى كه خداى تعالى
چشم بينا و قلب دانا و عقل سالمت عنايت فرموده است، بدان كه اخبار و احاديث كتاب
كافى چنانچه از مقدمه مؤلفش پيداست براى روشن ساختن جاهلان و تنبّه بىروشان مقلّد
برگزيده و تأليف گشته و همگى بر اساس عقل و فطرت سالم پايهگذارى شده است، فقط
ممكن است گاهى خواننده محترم با
اسم الکتاب : ترجمه اصول کافي شيخ کليني المؤلف : مصطفوى، سيد جواد الجزء : 0 صفحة : 11