responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : ترجمه اصول کافي شيخ کليني المؤلف : مصطفوى، سيد جواد    الجزء : 0  صفحة : 10

سلسله سند تا برسد بامام ذكر كند و گاهى صدر سند را حذف كرده زيرا حديث را از كتاب شخصى كه از او روايت نموده نقل كرده و سلسله سند در آن كتاب بوده است يا بواسطه آنكه بسندى كه قبلا گذشته حواله كرده است.

3- يكى از بزرگان محققين گفته است: روش كلينى در ترتيب احاديث هر باب اينست كه حديث درست‌تر و روشن‌تر را در اول باب قرار داده و سپس بهمين ترتيب احاديث مبهم و مجمل را ذكر نموده است از اين جهت غالبا احاديث آخر هر بابى خالى از اجمال و ابهام نيست.

4- در بيشتر موارد، اخبار متعارض را ذكر نكرده و تنها بذكر رواياتى كه دليل عنوان با بست اكتفا نموده و اين خود دليل ترجيح دادن اوست روايات ذكر شده را بر رواياتى كه ذكر نكرده است. پايان نقل از مقدمه آقاى دكتر محفوظ.

احاديث متشابه را بپذيريم يا رد كنيم؟

در ميان روايات و احاديث كتاب كافى و همچنين. كتب ديگر حديث، مطالبى يافت مى‌شود كه درك آنها دشوار و سنگين بنظر ميرسد و خرد و مغز انسان تحمل هضم و فهم آن را ندارد، در اينجا سؤالى كه در بالا نوشتم، پيش مى‌آيد: «احاديث متشابه را بپذيريم يا رد كنيم؟

اگر بايد بپذيريم. تكليفى محال و غير مقدور است، زيرا محل پذيرش اين مطالب تنها عقل و مغز انسانست كه در ابتداى مواجهه، گنجايش آن را در خود احساس نكرده و از آنها روگردان شده است و تعبد هم در اينجا راه ندارد زيرا ممكن نيست انسان را وادار كنيم بباور داشتن آنچه باور ندارد و پذيرفتن آنچه عقلش درك نميكند اين تكليف متناقض و غير مقدور و تحميلى ناممكن و غير مشروعست.

و اگر تكليف ما رد كردن و نپذيرفتن اين احاديث باشد، با مشكل ديگرى مواجه ميشويم كه آن هم بدستور همان عقل واقع بين و دورانديش است، زيرا از بديهيات عقل سالم است كه تا انسان مطلبى را بتمام جهات و شرائطش احاطه پيدا

اسم الکتاب : ترجمه اصول کافي شيخ کليني المؤلف : مصطفوى، سيد جواد    الجزء : 0  صفحة : 10
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست