اسم الکتاب : ترجمه اصول کافي شيخ کليني المؤلف : کمرهاي، شيخ محمد باقر الجزء : 1 صفحة : 489
تدبير زندگى و نيروى خوددارى پرتو هستى مطلق است و در همه
موجودات كم و بيش وجود دارد و در زندهها هويداتر است و در جانداران به خوبى روشن
است تا جايى كه پارهاى از حكما عقل نوعى و مجردى كه رب النوعش خوانند براى آنها
معتقدند و مسدس سازى زنبوران و مثلثبافى عنكبوتان را بدان نسبت دهند، در انواع
مختلف جانداران از روباه تا عقاب تدبيرات عميق و شگفت آورى مشهود است كه انسان از
آنها پيروى مى كند، از اين رو نبايد صرف تدبير زندگى دنيا و پيشرفت كار را خرد
دانست، عقل و خرد كه تابش مخصوص مغز انسانى است جز مجرد تدبير زندگى و پيشرفت
كارهاى عادى است، عقل و خرد بر آن تدبيرى بايد گفت كه رهبرى به مبدأ تا معاد را
شامل باشد با توجه به مبدأ هستى انسان را به ستايش حق كشاند و با سلوك صراط مستقيم
سرانجام بشر را به بهشت رساند. براى توضيح اين موضوع امام در روايت راجع به معاويه
مىفرمايد: تدبير مؤثر در پيشرفت كارهاى دنيا و حفظ منافع مادى عقل نيست زيرا
رهبرى به مبدأ و معاد ندارد و معاويهها كه همه چيز را به دنيا فروختهاند خردمند
و عاقل نيستند بلكه نيرنگ باز و شيطانند چنانچه مردمى كه حس دوستى حق را دارند و
از مظاهرات آن شاد مىشوند ولى درك تشخيص آنها كوتاه است و نمىتوانند بر جا
بمانند و در مورد سختى دچار تزلزل مىشوند درجه تعقل كافى ندارند و مسئوليت آنها
در حدود همان حس حق دوستى آنها است. اين حديث طبق قياس حملى كاملى است كه ضرب اول
شكل اول گويند و بديهى دانند و پايه هر دليلى شمارند و در اينجا چنين نتيجه مى دهد
كه هر عاقلى بهشت مىرود. در اين عابد عقيده به حق به طور اجمال وجود داشته و به
اخلاص عبادت مىكرده ولى عقلش بسيار نارسا و كوتاه بوده، تجملات معمولى را براى
خدا مقامى تصور مىكرده بدون توجه به اينكه اينها مستلزم احتياج است و خدا از آن
منزه و برتر است و خشكيدن گياهان جزيره را بيهوده مىدانسته بدون توجه به اينكه در
آفرينش آنها مصالح بسيارى است
اسم الکتاب : ترجمه اصول کافي شيخ کليني المؤلف : کمرهاي، شيخ محمد باقر الجزء : 1 صفحة : 489