اسم الکتاب : ولايت فقيه المؤلف : معرفت، محمد هادى الجزء : 1 صفحة : 28
مستحكم بر پايه و اساس دين وجود آورد كه اين
خود يكى از بزرگترين كارهاى سياسى او بود كه با تلاش فراوان انجام گرفت و اين وحدت
ملّى به نام «امّت اسلامى» هنوز پابرجاست و از اساسىترين پايهها در جهتدهى به
سياست اسلامى به حساب مىآيد.
مسأله تشكيل دولت و برقرارى پيمانهاى سياسى و انتظامات داخلى و
ساختار ادارى و اجتماعى كه پايهگذارى آن در عهد رسالت انجام گرفت و سپس ادامه و
توسعه يافت، همگى از يك انديشه سياسى اسلامى برخاسته كه پيامبر اكرم پايهگذار آن
بوده است.
همه جنگها و صلحها و قراردادهاى منعقده با قبائل و كشورها كه در عهد
رسالت انجام گرفت، و خلفاى پس از وى بر همان شيوه رفتار مىكردند، حاكى از ديد
سياسى است كه از شريعت اسلام نشأت گرفته و ريشه دينى و الهى دارد.
رهبرى پيامبر برخاسته از مقام نبّوت او
پيامبر اسلام كه خود زعامت امّت را برعهده داشت، علاوه بر پيشواى
دينى، رهبر سياسى نيز به شمار مىآمد و اين سمت را برخاسته از نبوّت خويش مىدانست
و به حكم «النبىّ أولى بالمؤمنين من أنفسهم»[1]
فرمان حكومت را از جانب خدا دريافت كرده بود و اين أولوّيت بر انفس، همان ولايت
عامّه و زعامت سياسى است كه از مقام نبوّت او برخاسته است.
امام صادق عليه السّلام در اين زمينه مىفرمايد:
«إنّ اللّه أدّب نبيّه فأحسن تأديبه فلمّا أكمل له الأدب قال: «و إنّك لعلى خلق عظيم»[2].
ثم فوّض إليه أمر الدين و الأمّة ليسوس عباده ...»[3].
خداوند پيامبر را تا سرحدّ كمال تربيت نمود، لذا او را به
شايستهترين كمالات ستود. آنگاه امر شريعت و مردم را بدو سپرد تا بندگان خدا را
رهبرى كند و سياستمدارى را به دست گيرد.
خواهيم گفت كه بيعت در عهد رسالت، تنها يك وظيفه دينى و سياسى است كه
[1] - سوره احزاب 33: 6 و نيز آيه\i إنا
أنزلنا إليك الكتاب بالحق لنحكم بين الناس بما أراك اللّه»\E( نساء 4: 105).