دو چيز به من داده شده است: آگاهى كامل بر شريعتى كه بر من وحى شده،
و بينشى همانند و همراه با آن.
آيه: «و لقد أرسلنا رسلنا بالبيّنات و أنزلنا معهم الكتاب و الميزان
ليقوم الناس بالقسط»[3] شايد اشاره به همين جهت باشد، كه ميزان، همان بينش و معيار سنجش است
كه همراه با كتاب يعنى شريعت بر پيامبران نازل گشته است.
اصولا پيامبران دست پرورده پروردگارند، و ساخته شده دست اويند.
خداوند به موسى عليه السّلام خطاب كرده گويد:
«و اصطنعتك لنفسى»[4]. تو را براى خود ساختهام.
اشاره به ساختار درونى پيامبران است كه خواستههاى خدائى را دريافته
همانگونه رفتار يا دستور مىدهند.
پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و اله مىفرمايد:
«و لا بعث اللّه نبيّا و لا رسولا حتى يستكمل العقل و يكون عقله
أفضل من جميع عقول أمته»[5].
هيچ پيامبرى را نفرستاد مگر آنكه عقل و بينش او برترين عقلها و
بينشها باشد.
امام حسن عسكرى عليه السّلام مىفرمايد:
«إنّ اللّه وجد قلب محمد أفضل القلوب و أوعاها فاختاره لنبوّته»[6].
خداوند، قلب پيامبر را برترين و فراگيرترين قلبها يافت، آنگاه او را
به