الْحَرْثَ وَ النَّسْل».[1] آيهى قرآن، از اين حكومتهاى فاسد،
با اين تعبيرات تكاندهنده ياد مىكند؛ سعى كردند تا فساد را جهانگير كنند. «أَ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذينَ بَدَّلُوا نِعْمَتَ اللَّهِ كُفْراً وَ
أَحَلُّوا قَوْمَهُمْ دارَ الْبَوارِ جَهَنَّمَ يَصْلَوْنَهَا وَ بِئْسَ
الْقَرَار»؛[2] نعمتهاى
الهى و انسانى و طبيعى را به كفران تبديل كردند و انسانها را كه بايد از اين نعم
برخوردار مىشدند، در جهنم سوزانى كه از كفران خود به وجود آوردند، سوزاندند و
كباب كردند. انبياء در مقابل اينها صفآرايى كردند. اگر انبياء با طواغيت عالم و
طغيانگران تاريخ برخورد نداشتند، احتياج به جنگ و جدل نبود. اينكه قرآن مىگويد: «وَ كَأَيِّنْ مِنْ نَبِىٍّ قاتَلَ مَعَهُ رِبِّيُّونَ كَثيرٌ»،[3] چه بسيار پيامبرانى كه همراه با
مؤمنان خداپرست، به قتال و جنگ دست زدند؛ اين جنگ با چه كسانى بود؟ طرف جنگ
انبياء، همين حكومتهاى فاسد، قدرتهاى ويرانگر و طغيانگر تاريخ بودند كه بشريت را
بدبخت و نابود كردند.
انبياء نجاتدهندگان انسانند؛ لذا در قرآن، يك هدف بزرگ نبوتها و
رسالتها، اقامهى عدل معرفى شدهاست: «لَقَدْ أَرْسَلْنا
رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ وَ الْميزانَ لِيَقُومَ
النَّاسُ بِالْقِسْطِ».[4]
اصلا انزال كتابهاى الهى و ارسال رسل براى اين بودهاست كه قسط و عدل در ميان
جوامع حاكم شود؛ يعنى نمادهاى ظلم و زورگويى و فساد از ميان برخيزد. حركت امام
حسين (عليهالسلام) چنين حركتى بود. فرمود: «إِنَّمَا
خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإِصْلَاحِ فِى أُمَّهِ جَدِّى»[5]. همچنين فرمود: «مَنْ رَأَى سُلْطَاناً
جَائِراً مُسْتَحِلًّا لِحُرُمِ اللَّهِ، نَاكِثاً لِعَهْدِ اللَّهِ مُخَالِفاً
لِسُنَّهِ رَسُولِ اللَّهِ، يَعْمَلُ
[1] -( به شهادت اينكه) وقتى بر مىگردند( و يا وقتى به
ولايت و رياستى مىرسند) با تمام نيرو در گستردن فساد در زمين مىكوشند و به مال و
جانها دست مىاندازند.( بقره: 205)
[2] - آيا نديدى كسانى را كه نعمت خدا را به كفران
تبديل كردند، و قوم خود را به سراى نيستى و نابودى كشاندند؟! جهنمى است كه وارد آن
مىشوند و بد قرارگاهيست.( ابراهيم: 28 و 29)
[3] - چه بسيار پيامبرانى كه مردان الهى فراوانى به
همراه آنان جنگ كردند!( آلعمران: 146)
[4] - ما رسولان خود را با دلايل روشن فرستاديم، و با
آنها كتاب( آسمانى) و ميزان( شناسايى حقّ از باطل و قوانين عادلانه) نازل كرديم تا
مردم قيام به عدالت كنند.( حديد: 25)
[5] - جز اين نيست كه من بمنظور ايجاد صلح و سازش در
ميان امت جدم خارج شدم.( بحار الأنوار، ج 44، ص 329)