شدهاست. مرحلهى بعد آن است كه مردمى كه در
اين نظام، به آسودگى، بىدغدغه و با برخوردارى از عدل زندگى مىكنند، براى تخلق به
اخلاق حسنه، فرصت و شوق پيدا كنند. اين، آن چيزى است كه من خواستم امروز روى آن
تكيه كنم و مىخواهم اين نكته را عرض كنم كه بعد از تشكيل حكومت، اين هدف است.
بلكه بعد از تشكيل نظام عادلانه و استقرار عدالت اجتماعى و حكومت واقعا اسلامى،
هدف اين است. اين، هدف بعدى است.[1] هدف از
قبول مناصب دولتى در نظام جمهورى اسلامى و نظام اسلامى چه بايد باشد؟ هدف بايد
اجراى عدالت، تأمين آسايش مردم، فراهم كردن زمينهى جامعهى انسانى براى شكفتن
استعدادها، براى تعالى انسانها و براى هدايت و صلاح بنىآدم باشد. وقتى كه در نظر
اميرالمؤمنين (عليه الصّلاه والسّلام) هدف اين شد، آنگاه اين بياناتى كه از آن
بزرگوار مىشنويم، همه معنا پيدا مىكند ...[2]
در نظام اسلامى، آن تحولى كه به وجود مىآيد، صرفا تحوّل سياسى نيست. فرق اساسى
نظام الهى با نظامهاى ديگر، همين است. در نظام الهى، انسانها تحول معنوى پيدا
مىكنند. انسان مادى، انسان معنوى و الهى مىشود و آرزوهاى مادى به آرزوهاى والاى
انسانى و خدايى تبديل مىگردد. اگر شما ملاحظه مىكنيد كه مسلمانان به بركت برههى
كوتاه حاكميت خدا در صدر اسلام- به بركت همان چند سال معدود- توانستند قرنهاى
متمادى دنيا را متحول كنند؛ به دنيا علم و مدنيت و تفكر و عقل و روح و معنا و منطق
و همه چيز ببخشند؛ آن مدنيت عظيم اسلامى را پديد آورند و زمينهى پيشرفتهاى بشر را
در سالها و قرنهاى بعد از آن ايجاد كنند، به خاطر آن تحولى است كه در انسان مسلم
صدر اسلام به وقوع پيوست. امروز هم مسلمان حقيقى كه
[1] - بيانات رهبر معظم انقلاب در ديدار با مسؤولان و
كارگزاران نظام جمهورى اسلامى ايران به مناسبت عيد سعيد مبعث 19/ 9/ 1375
[2] - بيانات رهبر معظم انقلاب در خطبههاى نماز جمعهى
تهران 25/ 9/ 1379