دست مىگيرند. اين مردمسالارى، راقىترين
نوع مردمسالارىاى است كه امروز دنيا شاهد آن است؛ زيرا مردمسالارى در چارچوب
احكام و هدايت الهى است. انتخاب مردم است، اما انتخابى كه با قوانين آسمانى و
مبراى از هرگونه نقص و عيب، توانستهاست جهت و راه صحيحى را دنبال كند.
... امروز شما ملاحظه مىكنيد در بسيارى از دمكراسيهاى غربى،
زشتترين انحرافات- انحرافات جنسى و امثال آن- به عنوان اينكه خواست مردم است،
صبغهى قانونى پيدا مىكند و رسمى مىشود و به اشاعهى آن كمك مىگردد. اين، غيبت
عنصر معنوى و هدايت ايمانى را نشان مىدهد. در نظام اسلامى- يعنى مردمسالارى
دينى- مردم انتخاب مىكنند، تصميم مىگيرند و سرنوشت ادارهى كشور را به وسيلهى
منتخبان خودشان در اختيار دارند؛ اما اين خواست و انتخاب و اراده در سايهى هدايت
الهى، هرگز به بيرون جادهى صلاح و فلاح راه نمىبرد و از صراط مستقيم خارج
نمىشود. نكتهى اصلى در مردمسالارى دينى اين است.[1]
... آن دستگاهى كه حكومتش به شكل ولايت است، ارتباط بين ولى و مردم، غيرقابل
انفكاك مىباشد. ولايت، يعنى سرپرستى، پيوند، ارتباط، اتصال، بههمپيچيدهشدن دو
چيز، بههمجوشيدگى و بههمپيوستگى كسانى كه با يكديگر ولايت دارند. معنا و شكل و
مفهوم ولايت در جامعه و نظام اسلامى، اين است. از اين جهت، در جامعهى اسلامى،
كلمهى ولايت به حكومت اطلاق مىشود و رابطهى بين ولى و مردم، يك رابطهى ولايتى
است و ارتباط و اتصال آنها، غيرقابل انفكاك مىباشد و تمام اجزاى اين جامعه، با
يكديگر متصلند و از هم جدا نيستند. قضيه، مثل دستگاههاى سلطنت، دستگاههاى قدرت و
كودتاچيهايى كه بر يك جامعه مسلط مىشوند، نيست.
در جامعهى اسلامى، دستگاه مديريت و حاكميت جامعه، همه و همه، متكى
به
[1] - بيانات رهبر معظم انقلاب پس از مراسم تنفيذ حكم
رياست جمهورى آقاى سيد محمد خاتمى 11/ 5/ 1380