شدهاست؛ مردم هستند كه انتخاب مىكنند و
سرنوشت ادارهى كشور را به دست مىگيرند. اين مردمسالارى، راقىترين نوع
مردمسالارىاى است كه امروز دنيا شاهد آن است؛ زيرا مردمسالارى در چارچوب احكام
و هدايت الهى است. انتخاب مردم است، اما انتخابى كه با قوانين آسمانى و مبراى از
هرگونه نقص و عيب، توانستهاست جهت و راه صحيحى را دنبال كند.
... امتياز نظام اسلامى در اين است كه اين چارچوب، احكام مقدس الهى و
قوانين قرآنى و نور هدايت الهى است كه بر دل و عمل و ذهن مردم پرتو افشانى و آنها
را هدايت مىكند. مسألهى هدايت مردم يكى از مسائل بسيار مهمى است كه در نظامهاى
سياسى رايج دنيا- بخصوص در نظامهاى غربى- ناديده گرفته شدهاست. معناى هدايت مردم
اين است كه بر اثر تعليم و تربيت درست و راهنمايى مردم به سرچشمههاى فضيلت، كارى
بشود كه خواست مردم در جهت فضايل اخلاقى باشد و هوسهاى فاسد كنندهاى كه گاهى به
نام آراء و خواست مردم مطرح مىگردد، از افق انتخاب مردم دور شود. امروز شما
ملاحظه مىكنيد در بسيارى از دمكراسيهاى غربى، زشتترين انحرافات- انحرافات جنسى و
امثال آن- به عنوان اينكه خواست مردم است، صبغهى قانونى پيدا مىكند و رسمى
مىشود و به اشاعهى آن كمك مىگردد. اين، غيبت عنصر معنوى و هدايت ايمانى را نشان
مىدهد. در نظام اسلامى- يعنى مردمسالارى دينى- مردم انتخاب مىكنند، تصميم
مىگيرند و سرنوشت ادارهى كشور را به وسيلهى منتخبان خودشان در اختيار دارند؛
اما اين خواست و انتخاب و اراده در سايهى هدايت الهى، هرگز به بيرون جادهى صلاح
و فلاح راه نمىبرد و از صراط مستقيم خارج نمىشود. نكتهى اصلى در مردمسالارى
دينى اين است.[1] به حرف
هاى آنهايى كه برخلاف مسير اسلام هستند و خودشان را
[1] - بيانات رهبر معظم انقلاب پس از مراسم تنفيذ حكم
رياست جمهورى آقاى سيد محمد خاتمى 11/ 5/ 1380