2- 2- 1. مسؤوليت ولى فقيه؛ همان مسؤوليت حكومت نبوى
همين ولايتى كه براى رسول اكرم (صلى الله عليه و آله) و امام در
تشكيل حكومت و اجرا و تصدى اداره هست، براى فقيه هم هست.[1]
قضيه ولايت فقيه يك چيزى نيست كه مجلس خبرگان ايجاد كرده باشد. ولايت فقيه يك چيزى
است كه خداى تبارك و تعالى درست كرده است، همان ولايت رسول الله است و اينها از
ولايت رسول الله هم مى ترسند. شما بدانيد كه اگر امام زمان (سلام الله عليه) حالا
بيايد، باز اين قلم ها مخالفند با او و آنها هم بدانند كه قلم هاى آنها نمى تواند
مسير ملت ما را منحرف كنند. آنها بايد بفهمند اينكه ملت ما بيدار شده است و مسائلى
كه شما طرح مى كنيد ملت مى فهمد، متوجه مى شود، دست و پا نزنيد، خودتان را به ملت
ملحق كنيد، بيائيد در آغوش ملت.[2] اين توهّم
كه اختيارات حكومتى رسول اكرم (صلى الله عليه و آله) بيشتر از حضرت امير (عليه
السلام) بود، يا اختيارات حكومتى حضرت امير (عليه السلام) بيش از فقيه است، باطل و
غلط است. البته فضايلحضرت رسول اكرم (صلى الله عليه و آله) بيش از همه عالم است؛
و بعد از ايشان فضايل حضرت امير (عليه السلام) از همه بيشتر است؛ لكن زيادى فضايل
معنوى اختيارات حكومتى را افزايش نمىدهد. همان اختيارات و ولايتى كه حضرت رسول و
ديگر ائمه (صلوات اللَّه عليهم) در تدارك و بسيج سپاه، تعيين ولات و استانداران،
گرفتن ماليات و صرف آن در مصالح مسلمانان داشتند، خداوند همان اختيارات را براى
حكومت فعلى قرار داده است؛ منتها شخص معينى نيست، روى عنوانِ «عالم عادل» است.[3]