نيست؛ مسأله ولايت در حقيقت تتمه و ذيل و
خاتمه بحث نبوت است ... اگر ولايت نباشد، نبوّت هم ناقص مىماند.[1]
2- 3. ولايت در تعيين دشمنان جامعه ولايى و تعيين مرزبندى با آنها
آنچه از تدبر در آيات قرآن و با استمداد و استنتاج از مبارزه اهل بيت
در زمينه ولايت بدست آمد اين بود كه ولايت داراى چند بعد و چند جلوه است، يكى
اينكه جامعه مسلمان، وابسته و پيوسته به عناصر خارج از وجود خود نباشد، و پيوستگى
به غير مسلم نداشته باشد و توضيح داديم كه پيوسته نبودن و وابسته نبودن يك حرف است
و بكلى رابطه نداشتن يك حرف ديگر و هرگز نمىگوئيم كه عالم اسلام در انزواى سياسى
و اقتصادى به سر ببرد و با هيچيك از ملتها و كشورها و قدرتهاى غير مسلمان رابطهاى
نداشته باشد بلكه مسئله، مسئله وابسته نبودن و پيوسته و دنباله رو نبودن است، در
قدرتهاى ديگر هضم و حل نشدن و استقلال و روى پاى خود ايستادن را حفظ كردن است.
جامعهاسلامى ... در مقابل دستهاى ديگر، در مقابل تعارضها و
دشمنيهايى كه پيش خواهد آمد، دست واحدى باشند كه اين مطلب از آيه «أَذِلَّهٍ عَلَى الْمُؤْمِنينَ أَعِزَّهٍ عَلَى الْكافِرينَ»[2] استفاده
آيه ديگر از قرآن همين مطلب را بصورت واضح ترى بيان كردهاست؛ «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى
الْكُفَّارِ رُحَماءُ بَيْنَهُم»؛[3]
وقتى در مقابل جبهه خارجى قرار مىگيرند، تو از آنها چيزى استوارتر، خلل ناپذيرتر
و نفوذ ناپذيرتر نمىبينى ... اين هم يك جلوه ديگر از جلوه هاى ولايت است كه جامعه
اسلامى آن را داراست.[4]
[1] - سيد على خامنه اى( رهبر معظم انقلاب)، كتاب
ولايت، ص 14- 12
[2] - در برابر مؤمنان متواضع، و در برابر كافران سرسخت
و نيرومندند.( مائده: 54)
[3] - محمّد( ص) فرستاده خداست و كسانى كه با او هستند
در برابر كفّار سرسخت و شديد، و در ميان خود مهربانند.( فتح: 29)
[4] - سيد على خامنه اى( رهبر معظم انقلاب)، كتاب
ولايت، ص 60- 58