است بُعدهاى ديگر هم دارد كه آنها را هم
بررسى خواهيم كرد همه مطلب اين نيست، اين يك بعد و يك جانب از مطلب است، پس ولايت
يعنى به هم پيوستگى. قرآن مؤمنين را اولياء يكديگر مىداند و آن كسانى را كه داراى
ايمان راستين هستند، هم جبهگان و پيوستگان يكديگر مىشناسد، و در روايات ما از
شيعه تعبير به مؤمن مىشود. ايمان در اين منطق يعنى دارا بودن طرز تفكر خاص شيعه
كه مبتنى بر ولايت است يعنى اسلام را از ديدگاهى كه شيعه مىبيند ديدن، با منطقى
كه شيعه اثبات مىكند اثبات كردن و مىبينيم كه در زمان ائمه (عليهم السلام)
اينچنين شيعيان را با يكديگر منسجم، به هم پيوسته، برادر و متصل ساختهاند تا
بتوانند جريان شيعه را در تاريخ حفظ كنند و گرنه شيعه هزار بار از بين رفته بود،
هزار بار افكارش هضم شده بود، همچنانكه بعضى از فرق ديگر چنين شدند، رنگ خود را از
دست دادند، از بين رفتند و نابود شدند.[1]
وحدت عمومى، به معناى گرد آمدن صاحبان سليقهها و روشهاى گوناگون بر گرد محور
اسلام، خط امام و ولايت فقيه است. اين، همان اعتصام به «حبلالله» است كه عموم
مسلمين بدان مكلف گشتهاند؛ و اين، آن اسم اعظمى است كه همهى گرهها را باز، و
همهى موانع را برطرف، و همهى شياطين را مغلوب مىكند.[2]
رويه ديگر از ولايت عبارت است از انسجام و ارتباط بسيار شديد داخلى ميان عناصر
مسلمان يعنى يكپارچه بودن و يك جهت بودن جامعه اسلامى همانطوريكه در احاديث نبوى و
غير نبوى است كه «مَثَلُ الْمُؤْمِنِ فِى تَوَادِّهِمْ وَ
تَرَاحُمِهِمْ كَمَثَلِ الْجَسَدِ إِذَا اشْتَكَى بَعْضُهُ تَدَاعَى سَائِرُهُ
بِالسَّهَرِ وَ الْحُمَّى»[3]-
[1] - سيد على خامنه اى( رهبر معظم انقلاب)، كتاب
ولايت، ص 22
[2] - پيام رهبر معظم انقلاب به ملت شريف ايران، در
پايان چهلمين روز ارتحال حضرت امام خمينى( ره) 23/ 4/ 1368
[3] - نمونه مؤمنان در مهرورزى و دلسوزى بهم چون يك تن
است كه چون تيكهاى از آن بيمار شود همه آن دچار بيخوابى و تب گردد.( بحار
الأنوار، ج 58، ص 150)