اسم الکتاب : نگاهى گذرا به نظريه ولايت فقيه المؤلف : مصباح يزدي، محمد تقي الجزء : 1 صفحة : 53
اجرا دارد. و نيز بحث مشروعيت بر سر كيفيت و
نحوه اجراى قانون نيست كه آيا فرضا اين قانون خوب و بىنقص آيا در مقام اجرا هم
خوب و بىنقص اجرا مىشود يا اينكه مجريان، شايستگى و توان لازم براى تحقّق و
اجراى آن را ندارند. بلكه بر فرض كه هم قانون و هم اجراى آن كاملا خوب و بىعيب و
نقص باشد، بحث در خود مجرى و مجريان است كه بر اساس چه ضابطهاى بر اين مسند تكيه
زدهاند.
مفهوم مقابل مشروعيت در اينجا مفهوم «غصب» است و منظور از حكومت
نامشروع براساس اين اصطلاح، حكومت غاصب است. بنابر اين، براساس تعريفى كه ما از
مشروعيت ارائه داديم فرض دارد كه حكومتى درعينحال كه رفتارش خوب و عادلانه است
اما غاصب و نامشروع باشد.
مقبوليت
منظور از مقبوليت، «پذيرش مردمى» است. اگر مردم به فرد يا گروهى براى
حكومت تمايل نشان دهند و خواستار اعمال حاكميت از طرف آن فرد يا گروه باشند و در
نتيجه حكومتى براساس خواست و اراده مردم تشكيل گردد گفته مىشود آن حكومت داراى
مقبوليت است و در غير اين صورت از مقبوليت برخوردار نيست. به عبارت ديگر، حاكمان و
حكومتها را مىتوان به دو دسته كلى تقسيم كرد: الف- حاكمان و حكومتهايى كه مردم
و افراد يك جامعه از روى رضا و رغبت تن به حاكميت و اعمال سلطه آنها مىدهند؛ ب-
حاكمان و حكومتهايى كه مردم و افراد يك جامعه از روى اجبار و اكراه از آنان اطاعت
مىكنند؛ ويژگى مقبوليت اختصاص به دسته اوّل دارد.
اسم الکتاب : نگاهى گذرا به نظريه ولايت فقيه المؤلف : مصباح يزدي، محمد تقي الجزء : 1 صفحة : 53