اسم الکتاب : نگاهى گذرا به نظريه ولايت فقيه المؤلف : مصباح يزدي، محمد تقي الجزء : 1 صفحة : 52
معناى مشروعيت
همچنان كه اشاره كرديم منظور ما از مشروعيت در اينجا «حقّانيّت»
است؛ اينكه آيا كسىكه قدرت حكومت را در دست گرفته و تصّدى اين پست را عهدهدار
گرديده آيا حق داشته در اين مقام بنشيند يا خير؟ يعنى صرفنظر از اينكه از نظر
شخصيت حقيقى و رفتار فردى انسان شايسته و صالح و عادلى است يا نه، آيا به لحاظ
شخصيت حقوقى داراى ملاك و اعتبار لازم براى حاكميت و حكومت هست؟ و نيز با صرفنظر
از اينكه قوانينى را كه وضع و اجرا مىكند قوانينى خوب و عادلانه و براساس مصالح
عمومى جامعهاند يا نه، آيا اصولا اين شخص حق داشته كه عامل اجرا و پياده كردن اين
قوانين باشد؟
با توضيح بالا معلوم شد گرچه از نظر لغوى، كلمه مشروعيت به ريشه
«شرع» بازمىگردد و از آن مشتق شده است امّا از آنجا كه اين واژه در مقابل كلمه
انگليسىycamtigeL و معادل آن قرار داده است كه به معناى قانونى و بر حق بودن است،
بنابراين اختصاصى به شرع و شريعت، و دين و دينداران ندارد كه اين پرسش فقط براى
آنان باشد بلكه درباره هر حاكمى و هر حكومتى چنين سئوالى مطرح است و همه مكاتب
فلسفه سياست و انديشمندان اين حوزه در برابر چنين پرسشى قرار دارند.
همچنين معلوم شد كه تفسير مشروعيت به «خوب بودن و موافق مصلحت بودن
قانون»، آنچنان كه افلاطون و ارسطو و برخى ديگر گفتهاند، به نظر ما صحيح نيست.
زيرا در بحث مشروعيت، سؤال اين نيست كه آيا قانون خوب و كامل است و مصلحت جامعه را
تأمين مىكند يا نه، بلكه بحث بر سر مجرى قانون است كه آيا به چه مجوّزى «او» حقّ
اسم الکتاب : نگاهى گذرا به نظريه ولايت فقيه المؤلف : مصباح يزدي، محمد تقي الجزء : 1 صفحة : 52