اسم الکتاب : نگاهى گذرا به نظريه ولايت فقيه المؤلف : مصباح يزدي، محمد تقي الجزء : 1 صفحة : 24
در امور مربوط به قلمرو ديگرى دخالت كند» و
يا به تعبير ديگر «هيچيك از دين و سياست در قلمرو ديگرى دخالت نمىكند». براى
آشنايان به تعابير علمى و فنّى روشن است كه تعبير اوّل از مقوله مفاهيم ارزشى
(بايدها و نبايدها) و تعبير دوّم از مقوله مفاهيم معرفتشناسى (هستها و نيستها)
است.
مطابق اين نظريه (سكولاريزم) اصولا دين و سياست همچون دو خطّ
موازىاند كه هيچ نقطه تلاقى با يكديگر ندارند و مسير آنها جداى از يكديگر ا ست و
هريك، به نهايت و پايانى غير از آنچه كه مقصد ديگرى است ختم مىگردد. مطالعه
مباحثى كه در ادامه همين گفتار مىآيد تبيين روشنتر و تصوير واضحترى از نظريّه
سكولاريزم ارائه خواهد كرد.
ظهور سكولاريزم
داستان سكولاريزم درواقع از اروپاى قرون وسطى شروع مىشود و بايد
ريشههاى آن را در اين عصر و در دوران تسلّط كليسا بر همه شئون اروپا و مردم اين
قارّه جستوجو كرد. كليسا در اين دوران به دو كليساى روم غربى و روم شرقى تقسيم
مىشد. كليساى روم شرقى عمدتا در تركيه فعلى (قسطنطنيه) مركزيت داشت امّا مركز
كليساى كاتوليك روم غربى در كشور فعلى ايتاليا قرار داشت و پاپها در آنجا حكومت
مىكردند و قدرت عجيبى بههم زده بودند و سلاطين كشورهاى مختلف تا اسپانيا هم از
آنها فرمانبردارى مىكردند و حرفشنوى داشتند.
پاپها و كليسا با در اختيار داشتن تجارتها و صنايع بزرگ و همچنين
برخوردارى از موقوفات و زمينهاى كشاورزى وسيع و فراوان، از قدرت اقتصادى و نظامى
عظيمى بهره مىبردند و عملا به گونهاى شده بود كه
اسم الکتاب : نگاهى گذرا به نظريه ولايت فقيه المؤلف : مصباح يزدي، محمد تقي الجزء : 1 صفحة : 24