اسم الکتاب : نظام سياسى اسلام المؤلف : نصرتى، على اصغر الجزء : 1 صفحة : 174
وصله كردن كفش خود بود، فرمود: ارزش اين
لنگه كفش چقدر است؟ عرض كردم بىارزش است و نمىتوان بر روى آن قيمت گذاشت. فرمود:
سوگند به خدا اين كفش نزد من از امارت و حكومت بر شما محبوبتر است، مگر آن كه حقى
را اقامه نموده يا باطلى را براندازم»[1].
5. فراگيرى
ابعاد فراگير زمانى، مكانى و انسانى نظام سياسى اسلام، آن را از
اختصاص به عصر و زمانى خاص، چون عصر حضور پيامبر يا ائمه و مكانى منحصر، چون
عربستان و ايران و انسانهاى به خصوص، خارج نموده و آن را مكتبى حياتبخش براى
همهى بشريت، از زمان پيدايش اين مكتب تا پايان تاريخ حيات بشرى و همهى سرزمينها
و همهى انسانها با هر رنگ و نژاد و زبان، قرار داده است. وقتى كه اصل دعوت مطرح
است خطابهاى قرآنى روى سخن خود را همه مردم (ناس) قرار مىدهد: قل يا ايها الناس انما انا لكم نذير مبين.[2] اين خطاب به يقين از مكان محدود حجاز مىگذرد و به همهى مكانها،
هرجا كه انسانى وجود دارد، مىرسد و خاص زمانى مشخص هم نيست؛ همهى زمانها را تا
ابديت شامل مىشود؛ چنانچه خداوند در قرآن به فراگيرى و وسعت پيامبرى اشاره مىكند
و خطاب به پيامبر اسلام مىفرمايد: قل يا ايها الناس انى
رسول الله اليكم جميعا[3].
گذشته از دعوت به بندگى خدا و تبعيت از دستورات الهى و اينكه «ما
موظفيم اسلام را در همهجاى دنيا معرفى كنيم».[4]
نظام اسلامى از نظر سياسى، درصدد توسعه حاكميت عادلانهى ارزشها و ولايت الهى بر
همهى بشريت است و مىخواهد كه مظلومين و ستمديدهها را از قيد ستمكاران برهاند.
امام خمينى رحمه اللّه مىفرمايد: «ما ... درصدد گسترش نفوذ اسلام در جهان و كم
كردن سلطه جهانخواران بوده و هستيم».[5] بنابراين،
وقتى همهى بشريت مشمول خيرخواهى اسلام هستند، بطريق اولى، اديان توحيدى با
مشتركات فراوانى كه دارند، مورد توجه بيشترى مىباشند. در قرآن با تعبير اهل