اسم الکتاب : مقارنه مشروعيت حاكميت در حكومت علوى و حكومت هاى غير دينى المؤلف : كريمى والا، محمد رضا الجزء : 1 صفحة : 233
نشئت گرفته از آن قداستها بداند و چنين
روندى پىآمدى جز مقابله جدّى با گرايش اصلى و مقدس انسان به «حقيقت» نداشته، گوهر
هرگونه ايمانى را در نهاد انسان مىميراند و او را از دستيابى به انگيزهاى
هدفمند و عاشقانه باز مىدارد، تا عملكرد و موضعگيرىهايى صرفا براساس هواهاى
نفسانى متأثر از جريانهاى غالب داشته و با تهى شدن از حيات معنادار و اميدآفرين،
انواع شكستها را در زندگى خويش تجربه كند و در نهايت سيت تكامل انسانى را مسدود و
انسان را در وادى حيرتآفرين بىبند و بارى و آزادىهاى افسار گسيختهاش رها و
سرگردان سازد.
6. به طور حتم، بنياد معرفتشناختى ايده حاكميت علوى، قواميافته بر
اصول وحيانى و قواعد عقلانى مىباشد؛ ازاينرو در ترسيم عمده تفكر حاكم بر مبناى
شناخت و معرفت در الگوى مديريتى علوى مىتوان از شناختشناسى در قرآن بهرهگيرى
كرد.
7. از منظر آيات الهى، حق محض جز ذات لا يزال بارىتعالى نيست؛ همو
كه محو عالم بوده و تمام اجزاى عالم، دليلى استوار در نماياندن آن حق و آيتى از او
مىباشند. از اينرو تمام كليتها و ثباتها در عالم، نشئتگرفته از حق مطلقى است
كه هم واحد است و هم واحد.
8. از بينش قرآنى نه تنها حصول شناخت و آگاهى براى انسان قطعى و وصول
به معرفتى صائب و يافتن حق، براى او مسلّم است؛ بلكه انسان ملزم است كه اساس زندگى
فردى و اجتماعى خويش را مبتنى بر آگاهىها و شناختهاى مستقيم و بىواسطه كند و در
اين مسير بايد انديشه خود را از تأثيرپذيرى از القائات سامانيافته بر هوس و اميال
دون انسانى پاك و منزه نمايد و همين سرّ تلاقى انديشه انسان با حقيقت ثابت خواهد
بود و ابزار چنين توفيقى جز رعايت تقواى الهى و كسب نور هدايت از ذات حق نمىباشد.
اسم الکتاب : مقارنه مشروعيت حاكميت در حكومت علوى و حكومت هاى غير دينى المؤلف : كريمى والا، محمد رضا الجزء : 1 صفحة : 233