اسم الکتاب : مردم سالارى دينى و نظريه ولايت فقيه المؤلف : مصباح يزدي، محمد تقي الجزء : 1 صفحة : 74
روى مىنهاد، به همان شيوهاى كه جوان
امريكايى سده بيستم به دانشگاه مىرود تا ليسانس بگيرد. قرار گرفتن آموزش سوفيستى
مجوزى براى پيروزى در زندگى بود».[1] 11. فضيلت
و ارزشهاى اخلاقى در دمكراسى غربى جايگاهى ندارد. لذا در دمكراسى براى نيل به
هدف، كابرد هر ابزار و وسيلهاى مجاز مىباشد. در مردمسالارى دينى، بايد از ابزار
مشروع بهره برد.
12. تبليغات در دمكراسى غربى چه در يونان باستان و چه در تاريخ معاصر
نقش مهمى ايفا مىكند. يكى از نويسندگان معاصر معتقد است:
«در مقام مقايسه مىتوان جاى سخنرانى آن زمان، ارتباطات امروز را
قرار داد. يقينا هنر اقناع كه غالبا ترديدآميزى هم داشت، از قدرت كمترى برخوردار
نبود و همان طور كه ما مدرس شكلى و ارتباطى داريم يونانيان نيز آموزگارانى براى
سياست و سخنورى داشتند يعنى سوفسطائيان».[2]
در مردمسالارى دينى تبليغات نه در جهت از خود بيگانگى، و القاى مسائل ناروا بلكه
در جهت هدايت به سمت ارزشها و اهداف معنوى مىباشد.
13. از منظر امام، مردمسالارى دينى از رويه پيامبر اكرم صلّى اللّه
عليه و اله و امام على عليه السّلام الهام خواهد گرفت و متكى به آراى عمومى ملت
مىباشد.[3] اما
دمكراسى غربى ريشه در يونان باستان و انديشه سياسى قرن پنجم قبل از ميلاد دارد.
نتيجه: با توجه به مباحثى كه درباره ماهيت دمكراسى و ويژگىهاى مردمسالارى
[1] - ويليام. تى. بلوم، نظريههاى نظام سياسى، احمد
تدين، تهران، نشر آرمان، 1373، ج 1، ص 67.