اسم الکتاب : مردم سالارى دينى ماهيت، ابعاد و مسائل مردم سالارى دينى المؤلف : جمعى از نويسندگان الجزء : 1 صفحة : 388
جمعبندى و نتيجهگيرى
نهاد آموزش و پرورش نه تنها نهادى «مدنى» است بلكه نهادى «مدنيتساز»
نيز مىباشد. چرا كه مىتواند با نوسازى نگرشها، آگاهىها و مهارتها، نويد تحقق و
دستيابى به جامعه جديد را در پى داشته باشد. به عبارت ديگر، آموزش و پرورش بايد
بتواند با دگرگونى در زمينه فرهنگ خويش و تكيه بر تعليم و تربيت فرهنگى جديد در
راستاى تحقق جامعه مدنى جديد بكوشد يا دست كم خود را در مسير آن قرار دهد.
مباحث مطرح شده حاكى از آن است كه نهاد تعليم و تربيت تنها نهادى
شكلپذير نيست، بلكه نهادى شكلدهنده نيز مىباشد كه مىتواند موجد تغييرات بوده و
در خلق و آفرينش فرهنگ جديد و مطلوب مبتنى بر «نظريه مردمسالارى دينى» نقش مؤثرى
ايفا كند.
بديهى است كه اين نوع آيندهنگرى از طريق نهاد آموزش و پرورش خود
نوعى تضمين براى تداوم روند حركت جامعه و نسلهاى مسلسل در مسير «فرهنگ
مردمسالارى دينى» است. يعنى مدارس از طريق تعليم و ترويج ارزشها، نگرشها و
رفتارهاى همسو با جامعه مدنى مردمسالارى دينى ضمن افزايش ضريب امنيت جامعه، گسست
مدنى و سياسى بين نسلها را نيز مرتفع مىسازند.
آموزش و پرورش در اين زمينه مىتواند تجارب اصيلى را از طريق
برنامهريزى و ساماندهى بيشتر به «برنامههاى درسى تعليمات اجتماعى و عمومى» مدارس
براى فرهنگ سازى و تداوم انديشه و نظام مردمسالارى دينى فراهم كند. چرا كه فرهنگ
و نظام مردمسالارى دينى سخت نيازمند تداوم افزايش دانايى و آگاهى جامعه از اصول و
ارزشهاى خويش است. از اين منظر مدارس به عنوان مهمترين «سرمايه فرهنگى» جامعه در
خصوص ارائه و ترويج تعاليم مدنى همسو با مردمسالارى دين تلقى مىشود. يعنى مدارس
مىتوانند از طريق ارائه آموزشهاى لازم ارزشهاى مدنى و فرهنگى را جاودانه و
ماندگار سازند.
ترويج يا نشر نظام و مجموعهاى از باورها از طريق مدارس نيز مىتواند
دامنه
اسم الکتاب : مردم سالارى دينى ماهيت، ابعاد و مسائل مردم سالارى دينى المؤلف : جمعى از نويسندگان الجزء : 1 صفحة : 388