اسم الکتاب : مردم سالارى دينى ماهيت، ابعاد و مسائل مردم سالارى دينى المؤلف : جمعى از نويسندگان الجزء : 1 صفحة : 387
پرورش و ايجاد آنها در برنامههاى آموزشى
مدارس بايستى مدنظر قرار گيرد.
محتوا (Content) و منابع آموزشى (Material) بايد در برگيرنده اهداف عينى مورد نظر باشد.
برخى از محورهاى محتوايى مانند تعريف سياست و حكومت دينى، معرفى و تعريف انديشه و
نظام مردمسالارى دينى، مقايسه نظام مردمسالارى دينى با ساير نظامهاى اجتماعى و
سياسى، توضيح و بحث پيرامون مسئوليت و نقش مردم در جامعه مدنى، معرفى قانون اساسى
و ... مىباشند. به طور كلى محتوا بايد به گونهباشد كه امكان كسب آگاهىهاى مطلوب
و معقول، نگرشها و گرايشهاى مناسب و يادگيرى رفتارها و مهارتهاى مورد نظر را فراهم
سازد. يعنى محتوايى كه در برگيرنده ارزشها و الگوهاى رفتار مدنى مردمسالارى دينى
باشد. اين گونه محتوا به طور مشخصى در قالب دروس تعليمات مدنى، دانش اجتماعى،
تاريخ، دروس دينى و مانند آن در پايهها و سطوح مختلف تحصيلى قابل ارائه مىباشند.
به علاوه با «تبيين چارچوب نظرى تربيت در نظام مردمسالارى دينى»، امكان مقايسه وضع
موجود و مطلوب نيز فراهم مىگردد تا امكان اصلاح برنامههاى آموزشى در اين خصوص
تأمين گردد.
اجمالًا بايد گفت كه در بحث تئورى تربيت در نظام مردمسالارى دينى
مسايلى همچون آرمان تربيت، اهداف كلى تربيت، اهداف عينى در سه حيطهشناختى، عاطفى
و مهارتى، محتوا و روشهاى تربيتى به طور اجمالى در مقاله حاضر مورد بررسى قرار
گرفت. هر چند اين نظريه به طور خلاصه و اجمالى مورد بررسى قرار گرفت و مستلزم
بررسىهاى جزيى و گسترده ترى است. اما از لحاظ كلى نيز امكان مقايسه و بررسى
تطبيقى اين نظريه با ساير نظريههاى تربيت مدنى مانند نظريه انتقادى (Critica ltheory)، نظريه محافظه كارى (Conservat ivetheory) و نظريه دموكراتيك (Democrati
ctheory) در
بحث مستقل ديگرى وجود دارد.
به هر حال بايد اذعان كرد كه «تئورى تربيتى مردمسالارى دينى» (Theo -democrat ictheoryo feducation) از جمله نظريههايى است كه قابليت بررسى در
طيف نظريههاى تربيت را دارد و مىتوان آن را در سطح ادبيات جهانى و معاصر تربيت
مدنى مطرح و مورد توجه و امعان نظر بيشترى قرار داد.
اسم الکتاب : مردم سالارى دينى ماهيت، ابعاد و مسائل مردم سالارى دينى المؤلف : جمعى از نويسندگان الجزء : 1 صفحة : 387