اسم الکتاب : مبانى حكومت اسلامي المؤلف : جوان آراسته، حسين الجزء : 1 صفحة : 49
ساير امور سياسى و اجتماعى دلالت مىكند،
حصر در آيات مورد استناد، حصر نسبى خواهد بود.
ثانيا: دقت در سياق و مفاد آياتى كه وظيفه پيامبر صلّى اللّه عليه و
اله را در ابلاغ و انذار منحصر مىدانند، روشن مىسازد كه اين آيات در مقام بيان
اين نكتهاند كه: انسانها در پذيرش يا عدم پذيرش ايمان به خدا و آخرت و راهيابى
به سعادت و هدايت آزاد و مختارند، چنان كه در سوره يونس آيه 108 آمده است:
قل يا أيّها النّاس قد جاءكم الحقّ من ربّكم فمن اهتدى فإنّما
يهتدى لنفسه و من ضلّ فإنّما يضلّ عليها و ما أنا عليكم بوكيل؛
بگو اى مردم! حق از جانب پروردگارتان براى شما آمده است پس هر كه
هدايت يابد به سود خويش هدايت مىيابد و هر كه گراه گردد به زيان خود گمراه مىشود
و من نگهبان شما نيستم.
اساسا اين دسته از آيات، هم نسبت به پيامبر (از آن جهت كه به شدت
خواهان و مشتاق قبول حق و ايمان از سوى مشركان بوده است[1])
و هم نسبت به مردم (از آن جهت كه در قبول يا رد ايمان مختار بودهاند) وظيفه
پيامبر را ابلاغ و انذار معرفى مىكند و اين غير از مسئله اجراى احكام و حدود الهى
و رهبرى اجتماعى و سياسى است، به همين دليل، حصر در اين آيات را، حصر نسبى
مىدانيم. شاهد ديگر بر اين مدعا، آيه ديگرى است كه مىفرمايد: