اسم الکتاب : مبانى حكومت اسلامي المؤلف : جوان آراسته، حسين الجزء : 1 صفحة : 242
قضايى وى، بر خود او نيز واجب مىباشد؛ به
عبارت ديگر، عمل به اين احكام بر والى و افراد تحت ولايت به طور يكسان لازم و نقض آن
حرام است. ولايت پيامبر يا امام يا فقيه به معناى ولايت مكتب است، و خود پيامبر
نيز «مولّى عليه» مكتب به شمار مىرود؛ به بيان ديگر، شخصيت حقيقى پيامبر يا امام
يا فقيه، همانند ديگر افراد، جزء مولّى عليه و شخصيت حقوقى معصوم يا فقيه «ولى»
است و بر اين اساس «ولىّ امر» هيچ امتياز شخصى بر ديگران ندارد.[1]
30- حكومت اسلامى پاسدار حقوق اساسى مردم از جمله آزادىهاى مشروع و معقول
مطبوعات، اجتماعات و احزاب مىباشد،[2] چنانكه
اسلام بيش از هر دينى به اقليتهاى مذهبى آزادى داده است[3]
و دمكراسى اسلام كاملتر از دمكراسى غرب مىباشد.[4]
صول مشترك دو نظريه انتصاب (نصب) و انتخاب
1. حاكميت مطلق بر جهان و انسان از آن خداست و هر حكومتى بدون اذن
خداوند تشكيل شود نامشروع است.
2. ديانت و سياست از يكديگر جدا نيستند، اسلام به همه نيازهاى فردى و
اجتماعى انسان در تمام مراحل زندگى او توجه داشته و نسبت به آنها مقررات وضع نموده
است.
3. بسيارى از احكام اسلامى بدون وجود حكومت، ضمانت اجرا داشته، قابل