اسم الکتاب : زمينه ها، عوامل و بازتاب جهانى انقلاب اسلامى، رهيافت فرهنگى المؤلف : ملكوتيان، مصطفى الجزء : 1 صفحة : 140
آدمى خوب خوانده شود يا انوشيروان، كه عدالتگسترى او مانند
صلحدوستى رئيسجمهور آمريكاست، آدمى عادل خوانده شود.[1]
امام در اين زمينه داستانى از شاهنامه نقل مىكند كه: در زمان
انوشيروان، بوذرجمهر به وى گفت كه احتياج به پول داريم و مىتوان آن را از برخى
افراد طبقه پايين گرفت. مأموران رفتند و يك كفشگر را يافتند كه مىتوانست كمك كند،
اما شرط كرد كه در ازاى كمك وى، بايد اجازه دهند پسرش درس بخواند. وقتى ماجرا را
به انوشيروان گفتند، او گفت: نه پولش را مىخواهم نه مىگذاريم پسرش درس بخواند.
زيرا اگر آدم پايينى درس بخواند، سپس مىخواهد در امور مداخله كند. اين عدالت
انوشيروان بوده است.[2]
ب) حركتهاى انقلابى در دوره قاجار از منظر امام خمينى
جدايى روحانيت از حكومت و مقاومت در مقابل دولت- كه از اواسط دوره
صفويان آغاز شده بود- در زمان قاجارها تشديد شد و خود را در حركتهاى اعتراضى و
انقلابى، مانند قتل گريبايدوف،[3] قيام عليه
امتياز رويتر به رهبرى حاج ملاعلى كنى، قيام تنباكو به رهبرى آيتالله ميرزاى
شيرازى، انقلاب مشروطه و قيام شيخمحمد خيابانى، نشان داد. در اينجا به ديدگاه
امام درباره قيام تنباكو و انقلاب مشروطه كه اهميت بيشترى دارند، توجه مىشود.
يك. امام خمينى و قيام تنباكو
پيش از اين در گفتار دوم از فصل دوم درباره زمينهها و عوامل وقوع
قيام تنباكو در زمان ناصرالدينشاه قاجار و كلاه بزرگى كه بر سر دولت ايران رفته
بود و حكم تحريم مصرف توتون و تنباكو توسط آيتالله ميرزاى شيرازى و نتايج آن
مطالبى ارائه شد.
ميرزاى شيرازى با صدور حكم تحريم توتون و تنباكو، بازى سلطهگرانه
انگليسىها را برهمزده، قدرت روحانيت شيعه را به نمايش گذاشت.