اسم الکتاب : درسهايى از فقه سياسى اسلام: اسرار، مناسك، ادله حج المؤلف : صادقى تهرانى، محمد الجزء : 1 صفحة : 253
اين خبر گذشته از مخالفت با اطلاق آيه طواف
و نص حديث صحيح گذشته داراى مشكلات زيرين است:
1- به اصطلاح «مضمره» است، يعنى معلوم نيست از كه روايت شده، فقط
راوى گفته: از او پرسيدم؟ او كه بوده معلوم نيست، گرچه قاعدتاً بايستى مورد سؤال
امام (ع) باشد، ولى اين كافى نيست كه مطمئن شويم سؤال از امام (ع) بود.
2- اينكه مىگويد «مردم زمان پيمبر دور هر دوى خانه و مقام مىگشتند
و شما امروز بين خانه و مقام مىگرديد» ... «و اندازه گذشته و كنونى طواف يكى است»
ظاهرش اين است كه مقام ابراهيم در گذشته جلوتر از جاى كنونى بوده، و برحسب بعضى
روايات چسبيده به خانه بوده و عمر به جايگاه كنونى آورد، واين مخالف آيه نماز طواف
است كه «وَ اتَّخِذُوا مِنْ مَقامِ إِبْراهِيمَ مُصَلًّى»: از مقام ابراهيم جاى نماز گيريد، كه طبعاً ابتدايش از پشت مقام
مىشود، پس اگر مقام جلوتر از جاى كنونى بوده اكنون مىشود جلوى مقام هم نماز طواف
خواند، زيرا مقام در وقت نزول آيه، طبق اين حديث جلوتر بوده، به آنكه از نظر
احاديث و فتاوى مسلم است كه نماز طواف واجب را نمىتوان جلوى جايگاه كنونى مقام
خواند.
3- اينكه مردم در گذشته دور خانه و مقام مىگشتند و شما امروز بين
اين دو مىگرديد، اين دو گشتن لازمهاش يكسان بودن دو اندازه نيست، زيرا گشتن دور
خانه و مقام در گذشته حد معينى ندارد، كه تا آخر مسجد هم جا دارد، پس اين نتيجه را
نمىدهد كه «پس اندازه طواف در گذشته همين بين خانه و مقام بوده»! مگر با چسبانيدن
جمله بعدى «اندازه در هر دو زمان يكى است» بنابراين جمله اوّلى از اثبات اندازه
گذشته اجنبى است!
اسم الکتاب : درسهايى از فقه سياسى اسلام: اسرار، مناسك، ادله حج المؤلف : صادقى تهرانى، محمد الجزء : 1 صفحة : 253