اسم الکتاب : حكومت دينى از منظر استاد شهيد مطهري المؤلف : قدردان قراملكى، محمد حسن الجزء : 1 صفحة : 119
خود را با خوارج، به مجرد اخلال آنان به
امنيت اجتماع، تغيير داد.
اينجا ديگر جاى گذشت و آزاد گذاشتن نبود، زيرا مسأله اظهار عقيده
نيست، بلكه اخلال به امنيت اجتماعى و قيام مسلحانه عليه حكومت شرعى است. لذا آنان
را تعقيب كرد و در كنار نهروان با آنان رودررو قرار گرفت[1].
استاد درباره حدود آزادى احزاب و مخالفان نظام اسلامى مىگويد:
در حكومت اسلامى احزاب آزادند، و هر حزبى اگر عقيده غيراسلامى هم
دارد، آزاد است، اما ما اجازه توطئهگرى نمىدهيم. احزاب و افراد در حدى كه عقيده
خودشان را صريحا مىگويند و با منطق خود به جنگ ما مىآيند، آنها را مىپذيريم[2].
اما وقتى مخالفان به جاى ابراز عقيده خود- چه حق و چه باطل- به تحريف
مبانى و اصول اسلام بپردازند و قصد داشته باشند به اين طريق مردم را فريب دهند و
باورهاى مسلّم دينى آنان را مخدوش كنند، اينجا ديگر جاى گذشت و تسامح نيست، چرا
كه آنان نه به عرضه عقيده خود بلكه به عرضه ناقص و تحريف شده انديشه دين مقدس و يا
انديشه ديگر دست زدند كه در حقيقت موجب تعدى به حقوق ديگران شده است.
اگر بخواهند در زير لواى اسلام، افكار و عقايد خودشان را بگويند، ما
حق داريم كه از اسلام خودمان دفاع كنيم و بگوييم: اسلام چنين چيزى نمىگويد. حق
داريم بگوييم به نام اسلام اين كار را نكنيد[3].
البته همانطورىكه توضيح دادم، برخورد عقايد غير از اغواء و اغفال
است.
اغواء و اغفال يعنى كارى توأم با دروغ، توأم با تبليغات نادرست انجام
دادن[4].
حاصل آنكه در انديشه سياسى شهيد سعيد، مخالفان در ابراز عقيده و
مرام خويش از آزادى كاملى برخوردارند، به شرط اينكه اولا: عقيده و مرام خويش را