اسم الکتاب : حكومت اسلامى در كوثر زلال انديشه امام خمينى (ره) المؤلف : گروهى از نويسندگان الجزء : 1 صفحة : 76
پيش از نقد و تحليل اين برداشت، اشارهاى به
مفهوم ولايت تشريعى مفيد و مناسب، بلكه ضرورى مىنمايد.
ولايت تشريعى به دو معنى آمده است:
الف. حق حاكميت و تصرّف
ب. حق تشريع و قانونگذارى
ولايت به معناى نخست، ويژه خداوند و پس از آن از سوى خدا به پيامبر
اسلام صلّى اللّه عليه و اله و امامان معصوم عليهم السّلام و در دوره غيبت، به
فقيه داراى همه شرايط داده شده است.
اما ولايت به معناى دوم، ويژه خداوند است و بس. همانگونه كه خداوند
حاكم مطلق بر همه جهان هستى است، حاكم بر نظام تشريع نيز هست، دليلهاى عقلى و
نقلى اين موضوع در جاى خود به شرح آمده است.[1]
در حكومت اسلامى، چنانچه اشاره شد، قانونگذارى با توجه به احكام الهى صورت
مىپذيرد. هيچكس نمىتواند از سوى خود حكمى را تشريع و يا قانونى را در برابر
قانونهاى الهى برنهد. حتى پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و اله با آن مقامى كه در
نزد خدا دارد، بر اساس آيات قرآنى، بايد برابر با احكام الهى، بر جامعه حكومت كند:
و أن احكم بينهم بما أنزل اللّه و لا تتّبع أهواءهم؛[2] در ميان آنان برابر با آنچه خداوند فروفرستاده داورى كن و از
هوسهاى آنان پيروى نكن.
[1] - مائده، آيات 44، 45 و 47؛ كهف، آيه 26؛ شورى، آيه
10 و نور، آيه 51.